Godt for magen- Lavfodmap av Julianne Lyngstad

lyngstad-godtformagen

Jeg har tidligere lest flere bøker om lavfodmap-dietten men siden denne også hadde en 6- ukers kostholdplan i tillegg til 90 oppskrifter så kunne den være grei å ha.

Vet at mange med diagnosen Fibromyalgi også sliter med IBS i tillegg men heldigvis så er ikke jeg plaget med spesiell sensitiv mage.
Derimot gjør 2 av mine barn det og det kan være en prøvelse å få laget mat som skal passe for alle fire i familien. Den ene tåler verken spelt,meieriprodukter eller soya, og skal helst holde seg unna det meste av kjøtt. Den andre tåler meieriprodukter men må velge den laktosefrie varianten. Så skal jeg prøve å holde meg til et lavkarbo kosthold for å gå ned i vekt samt få litt mer energi, mens den fjerde i familien er så heldig at hun kan spise det meste. Vel, man må jo bare prøve å få til et kosthold som fungerer for alle men det er helst middagene som kan by på problemer innimellom. Tenk om en kokk bare kunne kommet hjem til oss og laget middag- det hadde vært noe det.

Lavfodmap-diett skal man helst ikke gå på om man ikke har behov for det for den går for det meste ut på å eliminere de matvarene som inneholder høy fodmap, eller de man har funnet ut at man reagerer på. Ved å følge en strikt diett i 4 til 6 uker for deretter å reintrodusere èn og èn matvare så finner man ut hva man kan spise litt av uten å få vondt i magen og hvilke man bør holde seg helt unna.

FODMAP står for fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler og dette er karbohydrater som er tungt fordøyelige i tynntarmen og går nærmest intakt gjennom tarmsystemet. Noen typer mat  har ikke så høy fodmap i seg selv men fordi vi bruker mye av det i kostholdet kan noen reagere på det. Eksempel på dette er hvete og løk.

I boken får vi en kort innføring og basiskunnskap om hva Lavfodmap er for noe, det er også en utfyllende liste over hvilke produkter som er trygt å bruke, hva man kan bruke litt av og hvilke typer mat man må holde seg helt unna, i hvert fall for en periode.

Ofte er det slik at de fleste kan spise det de kunne før, men i mindre mengder mens andre matvarer bør kuttes ut for å få bukt med mageproblemene.

Som sagt så inneholder boken 90 ulike oppskrifter og jeg har på langt nær testet ut alle men et par stykker har jeg fått testet.

Foreløpig er favoritten i huset spanske kjøttboller med spicy tomatsaus som alle fire syntes smakte kjempegodt.

spanske-kjottboller-ok

 

Jeg ser frem til å teste ut flere av oppskriftene i boken og kanskje oppdage en ny favoritt?

Lyngstad har en egen blogg som du finner her, og der har hun også gratis nettkurs om lavfodmapdietten.

.


Forlag: Gyldendal
Tittel:Godt for magen
Forfatter: Julianne Lyngstad
Format:Innbundet
Sideantall: 267
Utgitt: 2016
Kilde:Leseeks

 

Forfatter

lyngstad

Julianne Lyngstad er 29 år og bor i Oslo, men er opprinnelig fra Molde.Hun er utdannet ernæringsfysiolog og har en master i samfunnsernæring. Hun driver foretaket «Lyngstad ernæring». For  litt over 1  år siden gav hun ut boken» LAVFODMAP – En komplett håndbok for deg med sensitiv mage»

 

HILSEN BEATHE

Sendt av

Så kjekt at du fant veien til bloggen min! Her finner du omtaler og annet bokrelatert stoff

5 thoughts on “Godt for magen- Lavfodmap av Julianne Lyngstad

  1. Det er virkelig en utfordring å lage mat til mange som spiser/tåler forskjellig mat. Flere i min familie er enten vegan (sønn), lavkarbo-paleo (datter/svigersønn), lavFod(søster), kresen og liker lite (sønn), meg som må passe på en del pga IBS, følsom mage- har dog ikke gjennomført LavFod, men har kuttet ut melk og brød (ikke helt, men spiser veldig lite og helst spelt)- og det funker bedre..
    Har kikket på noen LAvFodbøker, og man kan vel plukke gode tips derfra uansett. 🙂

    Lik

    1. Det er en utfordring å få alt til å klaffe for alle. Ungene mine er kresne også og det er mye mat jeg savner å lage/spise, men det er jo ingen poeng i det så lenge det ikke blir spist. Så jeg er litt lei og feddup enkelte ganger. Hehe.. Merker at jeg ikke tåler vafler mens andre produkter av hvetemel går fint, men jeg bør jo ikke spise det når jeg skal gå på lavkarbo. Hele matopplegget har vært litt halvhjertet i hele sommer, men nå må jeg bare ta meg sammen. Men det er ikke så enkelt å legge om kosten – det går fint en stund og så går en litt lei, men kunsten er vel å teste ut litt flere oppskrifter slik at ikke kosten blir så ensformig.

      Lik

  2. Skal si dere utfordres på matfronten 🙂 Jeg er interessert i kosthold, mer før enn nå, men hungrer for tiden etter et sunnere kosthold. Skal ta meg selv i nakken om et par uker (etter Amsterdamturen) for å komme i cruise form til 1 april. Har lyst å se på Lavfodmap, for det vet jeg lite om, innbiller meg det er en form for lavkarbo 🙂

    Lik

    1. Tell me about it, enkelte ganger har jeg mest lyst til å be de lage maten sin selv for det er ganske så frustrerende til tider og mye energi går vekk til irritasjon fra min side. Så går man lei, og ikke gidder å teste ut nye oppskrifter og det blir til at man lager det samme om og om igjen- det blir kjedelig rett og slett.
      Skal du på tur igjen`Så kjekt, men jeg snakker vel med deg før den tid?
      Jeg har 3 lavformapbøker så du kan sikkert låne en eller to av meg om du vil det, bare å skrike ut.
      Lavfodmap har ingenting med lavkarbo å gjøre men de to diettene kan fint kombineres, Lavkarbo er sunt mens lavfodmap trenger nødvendigvis ikke å være det. Begge er jo mat man lager fra grunnen av og basert på renest mulig mat.

      Lik

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s