Bokanmeldelse: Vinternoveller av Ingvild H Rishøi

Tittel: Vinternoveller
Forfatter: Ingvild H Rishøi
Format: pdf-fil
Sideantall: 129
Utgitt: 2014
Utfordring: 100 bøker på 1 år, 12 novellesamlinger på 12 måneder.

Ingvild H Rishøi er født i 1978 og er en norsk forfatter. Hun er oppvokst på Kjelsås i Oslo men bor i Groruddalen. Hun er utdannet journalist. Hun skriver noveller og barnebøker. Andre novellesamlinger er La stå  som ble valgt til hovedbok i Bokklubbens nye bøker høsten  2007.Dette var aller første gang en novellesamling utgitt av en debutant ble valgt som hovedbok. Historien om fru Berg ble nominert til Brageprisen og ungdommens kritiker pris.

Fortsetter min egen utfordring fra i fjor om å lese en novellesamlinger pr måned og først ut er novellesamlingen Vinternoveller, jeg gledet meg til denne fordi jeg likte de to andre novellesamlingene så godt, og forfatteren innfrir også denne gangen.
Samlingen består av tre noveller.

Vi kan ikke redde alle – Handler om en ung alenemor som sliter økonomisk, barnefaren stiller ikke alltid opp slik han burde. Datteren Alexa på fem år vil at de skal gi penger til en som står og tigger på gaten, mens moren vrir hjernen sin for å finne ut hvordan hun skal få pengene til å strekke til, hun har 64 kr i lommeboken og Alexa trenger ny truse fordi hun har tisset på seg, og aller helst skulle de tatt bussen hjem.  – Dette var en sår og litt vond novelle å lese,det er lett å kjenne seg igjen i enkelte deler av novellen. Dessverre så er det mange som sliter akkurat som denne unge moren og det skal egentlig lite til for at dette hadde blitt endret.

Jeg finner lommeboka og åpner glidelåsen. En sirene begynner å ule bak oss og Alexa tar ned hendene og jeg slipper mynten.Da ser jeg hvilken mynt det er. Men det er for seint.Det er en tjuekroning.jeg skulle gi en tier.Nå er det for seint.Jeg ga bort tjue kroner.

Riktig Thomas – Her treffer vi Thomas som sliter med sosial angst. Etter et fengselsopphold lengter han etter å begynne på nytt få en ny sjanse Han har sønnen, Leon  med Live som han hadde en one night stand med for noen år tilbake. Når vi treffer han forbereder han seg til at sønnen endelig skal få komme på besøk igjen.- En sår novelle om kjærlighet og nye sjanser her i livet.

Kort, grått hår og sånne briller. Er det hun der jeg skal få hjelp av ? En sånn som ser alt?Men det er dette folk driver med, kjøper puter, snakker med fremmede. Og andre folk blir ikke sånn som meg av det, de mister ikke hele seg gjennom et høl i seg sjøl, det er ikke sånn de føler seg.De bare sier noe. De bare sier det de skal.– Jeg skulle hatt en pute til sønnen min, sier jeg.– Dun,fjær eller syntetisk? sier dama, og jeg kjenner at jeg svetter nå, jeg lukter sikkert svette allerede, og jeg ser hva hun ser, når hun ser på meg, hvem jeg er, hvor jeg har vært.

Søsken – Her møter vi tre søsken som har hver sin far og det er den eldste søsteren, Rebekka som opptrer som omsorgperson for de to andre. Det er tydelig at hun har tatt på seg denne rollen fra hun var ganske liten og moren virker helt tafatt. En dag  tar Rebekka seg for å ta med seg Mia og Mikael og rømmer sin vei for å unngå å bli skilt fra dem. – Dette var den lengste novellen og den mest opprivende for min del.

Men  nå ser han sånn ut.Og jeg liker ikke det.Han har sånne redde øyne.Og jeg orker ikke at broren min skal ha sånne øyne, for jeg har lurt på det der, om redselen vokser med kroppen, som andre arr, som keisersnittet til mora vår, da hun blei tjukkere, blei arret bare større.Jeg klapper han på lua.-Jeg forklarer etterpå, sier jeg. -Vi skal bare rekke en buss. Går det greit?Han nikker.-Fint, sier jeg. -Nå tar vi på oss sekkene.De tar på  seg sekkene.Jeg stiller meg bak Mia, jeg løfter håret hennes og fletter det fort, jeg putter fletta ned i boblejakka og drar på henne hetta.
Så tar jeg den i hendene og begynner å gå. mellom blokkene og ned  mot sentrum.
Det er nå vi rømmer. Det er nå det skjer.

Dette var tre sterke og gripende noveller som gjorde inntrykk på meg på ulike måter og de var vonde å lese. Alle novellene tar for seg unge mennesker og deres utfordringer som omsorgpersoner. De gjør sitt beste og mener det bare godt, men likevel er det ikke alltid de får det til. Forfatteren har gjort en meget god jobb med å skape disse karakterene for det er ekte, nært og meget troverdig. Jeg syntes det er fint at forfatteren forteller novellene fra de «svakes» utgangspunkt, det er viktig at vi får vite hvordan andre har det og dessverre så har ikke alle det like godt. Det er heller ikke alltid så mye som skal til for å glede noen eller gi en liten hjelpende hånd til en som trenger det. Kanskje det er mange som skulle vært flinkere til akkurat dette.

Jeg fikk veldig empati for disse menneskene og særlig de små barna, jeg fikk lyst til å gi dem en klem og si at alt skulle gå bra. Denne novellesamlingen håper jeg at mange får anledning til å lese,den kommer til å sitte i lenge hos meg og jeg går så langt som å si at dette er den beste novellesamlingen hennes hittil. Gleder meg til mer fra denne kanten.
Anbefales varmt!

13 thoughts on “Bokanmeldelse: Vinternoveller av Ingvild H Rishøi

1. Tre noveller i en samling, høres veldig overkommelig ut. Takk for tips om fin bok, jeg prøver også å lese flere novellesamlinger, og denne stiller sterkt. Gratulerer med dagen!! Håper den blir akkurat sånn som du vil ha den 🙂 Synd du forsov deg i går, det var en uvanlig morsom affære.

2. Sånn er det når man er så gammel at man begynner å sove middag 😉 Skulle så gjerne ha vært der. Denne er absolutt overkommelig Tine og så god at du burde få den med deg. Tusen takk for hilsen, det blir litt husarbeid før kakebakingen og deretter litt lesing for jeg håpe. Ha en fin dag:-)

3. Denne ser jeg fram til selv. Jeg har hennes to forrige utgivelser, og har likt de veldig godt. Og da jeg tok et nordisk-emne på universitetet for noen år siden (tekst og skriveprosesser), var vi så heldige at hun takket ja til å komme på besøk og fortelle om novelleskriving og sitt eget forfatterskap. Kjempespennende og lærerikt. 🙂

4. Kan godt tenke meg at det var både spennende og lærerikt! Blir spennende å se hvordan denne slår an hos deg, siden du likte de forrige vil jeg tippe at også denne faller i smak.

5. Fin omtale Beathe! Men akkurat nå er det så mange andre bøker å lese, at jeg hopper over denne. Men det hadde vært morsomt om den ble nominert til Bokbloggerprisen neste år 🙂

Og det viktigste: Gratulerer med dagen! Hilsen ei fjern Groskro:)

6. Hehe…jo, takk skal du ha 🙂 Foreløpig hadde den kanskje fortjent det, men vi er enda bare i januar så det er jo altfor tidlig å spå og det kan komme masse gode bøker etter dette. Bøker som skal leses er det alltid mye av og ikke alt passer til enhver tid for alle. Ha en fin kveld:-)

7. Nå har jeg lest alle novellesamlingene hennes og likt alle, selv om denne kanskje satt mest i. Tror kanskje at dette kan være samlinger som kan falle i smak hos deg.

8. Hei!
    Jeg har hørt denne som lydbok nå, og linker til innleget ditt, ettesom du har skrevet så bra og ikke minst grundig om den!