Bokanmeldelse : Et helt halvt år av Jojo Moyes – Lanseres i dag!

Norsk tittel: Et helt, halvt år
Forfatter: Jojo Moyes
Oversetter: Elisabeth Haukeland
Format: Frieksemplar
Sideantall: 512 (den engelske utgaven)
Utgitt:Blir lansert den 6.september

Jojo Moyes er født i 1969 og vokste opp i London. Hun har blant annet jobbet som blindeskriftskriver og har jobbet i ti år ved The Independent, Siden 2002 har hun jobbet fulltid som forfatter og hun har skrevet en rekke bøker, Et helt halvt år er den femte av dem som har blitt oversatt til norsk og det er planer om enda en bok.

EN NYDELIG KJÆRLIGHETSHISTORIE

Dette er historien om et møte mellom to mennesker som kommer til å forandre dem begge for all fremtid og som er så sterk at den sitter i lenge etter at siste ord er lest. Kanskje det høres litt klisjèaktig ut men det var nettopp slik det var.

Louisa Clark, eller Lou som hun kalles er 27 år og bor hjemme hos foreldrene på et lite kott. Familien hennes består av mor,far, en bestefar, en søster og hennes sønn. Hun er kjæreste med Patrick. Lou vet mye om ting, for eksempel så vet hun hvor mange skritt det er fra bussholdeplassen og hjem. Hun jobber i en Cafè som heter The Buttered Bun og som hun stortrives i. Men en dag får hun beskjed om at cafeen skal legges ned og hun må se seg om etter en annen jobb. Etter flere forsøk i jobber hun overhodet ikke trivdes i blir hun tilbudt en jobb som personlig assistent for en funksjonshemmet mann.

Will Traynor er 35 år og er svært attraktiv mann, han var en særdeles vellykket finansmann og en skikkelig adrenalinjunkie. Etter en motorsykkelulykke for noen år siden ble han lam fra brystet og ned, og uten mulighet for å klare seg selv uten mye hjelp fra andre,hans liv ble totalt forandret. Han har mistet lysten til å leve,han føler at han er i en totalt meningsløs tilværelse og han vet akkurat hvordan han skal få slutt på det.

De første møtene mellom dem blir alt annet enn enkelt, han ser ikke ut til å bry seg om henne, og er sur og tverr. Han har ingen tro på at hun skal klare å være assistenten hans i denne perioden men Lou er ikke den som gir opp veldig lett.
Etterhvert så åpner de seg mer og mer for hverandre begge to, og ikke minst Will og det kan være fordi Lou behandler ham på samme måte som hun behandler alle mennesker hun treffer og ikke bare jatter med han hele tiden, for det kan virke som de rundt ham ikke sier han særlig i mot. Lou undrer seg  endel på hvorfor hun fikk jobben til tross for at hun ikke hadde noe erfaring i det å være personlig assistent og under et møte med moren til Will kommer det frem  hvilke planer han har. Han vil ved hjelp fra Dignitas klinikken i Sveits avslutte livet sitt når de seks månedene han har gitt familien er over. Det får Lou til å sette seg skikkelig inn i Will`s situasjon og innhenter mye informasjon om ting han kan gjøre til tross for begrensningene han har.For hun har nemlig planer om å få han til å forandre mening og bestemme seg for livet…

Jeg tror ikke jeg tar munnen for full når jeg sier at dette er en av de beste bøkene jeg har lest i år. Aldri før har en bok sittet så lenge i og aldri før har jeg hatt problemer med å ta fatt på neste bok. Dette er en velskrevet og lettlest roman om vennskap og kjærlighet,den er både vakker og gripende og så mye mer enn bare en kjærlighetshistorie.Kontakten mellom Will & Lou var til å ta og føle på,og jeg som leser ble raskt dradd med inn til deres verden. Når en leser så er det ikke til å unngå at spørsmålet om aktiv dødshjelp og hvorvidt pårørende har rett til å gripe inn når den som er syk har bestemt seg for å avslutte livet dukker opp. Hva hadde en gjort om en var i samme situasjon, enten som pårørende eller den som var syk? Nå er det ikke slik at dette er en tvers gjennom trist  og hjerteskjærende bok for den har mye humor og varme i seg også,det ble både latter og gråt på meg underveis mens jeg leste. Det er rett og slett en vakker bok. Dette er som sagt femte bok av forfatteren som er oversatt til norsk og det er planer om enda en fra bastion forlag. Me before you som denne boken heter på originalspråket skal filmatiseres, jeg har allerede begynt å glede meg. Mangler du en bok for mørke høstkvelder er Et helt,halvt år et fint alternativ,men husk lommetørkle!

Anbefales varmt!

Book-trailer!

og her er et intervju med forfatteren som er vel verd å få med seg