Bokanmeldelse: La stå! av Ingvild H Rishøi

Tittel: La stå!
Forfatter: Invild H Rishøi
Sideantall:142
Utgitt: 2007
Utfordring: 100 bøker på 1 år,12 novellesamlinger på 12 måneder.

Ingvild H Rishøi er født i 1978 og er en norsk forfatter. Hun er oppvokst på Kjelsås i Oslo men bor i Groruddalen. Hun er utdannet journalist. Hun skriver noveller og barnebøker. La stå  er forfatterens debutbok og den ble valgt til hovedbok i Bokklubbens nye bøker høsten  2007.Dette var aller første gang en novellesamling utgitt av en debutant ble valgt som hovedbok.

BLANDA DROPS

Denne novellesamlingen leser jeg i forbindelse med min egen utfordring å lese en novellesamling pr måned i år og dette er andre boken jeg leser av denne forfatteren. Den  inneholder syv  noveller og jeg skal skrive noen ord om hver enkelt av dem. Først ute er Det regner inn-hvor vi treffer tenåringsjentene Lila og Katarina og det er Katarina som er fortellerstemmen, en sterk novelle om sterke vennskapsbånd og den begynner slik: Den første gangen Lila prøvde å dø var i syvende klasse,dette er uten tvil en av de novellene som gjorde mest inntrykk på meg og som jeg likte best i samlingen.Neste novelle ut er Hilsen Julie som var en litt snodig novelle om jeg skal si det, men den hadde også en sårhet og et savn der som gjorde inntrykk for det er tydelig at Julie sliter med et eller annet der hun sitter mutters alene på familiehytten midt på på vinteren. Det som er snodig her er at det er skrevet som korte brev skrevet på en skriveblokk  fra Julie til datteren Emma,brev som hun aldri sender og innimellom var det noen korte setninger som Juli hadde skrevet i hytteboken som liten og det hele flettes sammen til en like snodig og brå slutt som resten av novellen. Dette var vel den av de novellene som jeg likte minst men kanskje det rett og slett har med meg å gjøre, at jeg ikke skjønte den helt(?) Neste mann ut er Jimmy sa  og også denne novellen var litt utenom det vanlige og den er egentlig ganske så genial, det er Jimmy som forteller en historie til en kvinnelig kollega ved kirkegården der de jobber og vi hører ikke henne i det hele tatt men ved hjelp av svarene han gir henne kan vi forestille oss hva det er hun har spurt om. Slik kunne vi lesere gå inn å ta hennes plass på en måte. Den godeste Jimmy forteller om barndommen og storesøsteren og at han mest sannsynlig er adoptert. Jeg hadde mistanke om hvordan det hele hang sammen og det viste seg at jeg hadde rett. Dette var en sterk og gripende novelle.

Du jeg tenkte på det jeg sa i stad. Du må vite det, at jeg driver ikke og slåss lenger nå altså. Det er bare skikkelig sjelden jeg blir sånn gærn.
Og uansett så var jeg ikke sånn hele tida heller.
Nei.
Jeg gadd bare ikke å bo hos mora mi på en stund.
To uker kanskje. Da bodde jeg hos kamerater.
Nei,jeg sa bare at jeg hadde krangla med modern.
Vil du ha mer kaffe? Du har bare litt i koppen din jo.
Jo,men du må drikke litt mye,veit du. Før du begynner å like det.

Den fjerde novellen  heter så mye som Kanskje for alltid-og handler om Maria og Jon som vi følger fra de er 6 år og mange år fremover. På måten hun skal lære han ting og med at han kun har to steder han gjemmer seg på når de leker gjemsel kan tyde på at Jon til en viss grad er tilbakestående. Jeg fant en veldig fin tolkning av akkurat denne novellen et sted på nettet og har du lyst til å lese den så kan du gå inn her. Denne novellen var skrevet på et neddempet språk i forhold til flere andre av novellene i denne samlingen og jeg likte denne litt triste novellen. Neste novelle ut er Alt som slutter på arie og er den aller korteste novelle og den handler om en 11 år gammel jente som  under narkose ved en blindtarmoperasjon drar til baksiden av måneden,en referanse til Pink Floyds » Dark side of the moon», enda en sterk novelle. Ariel er nest siste novelle og handlingen foregår på et hotell nede i  Spania. Det er fire ulike fortellerstemmer, Ingrid som er mor til Maria som sliter med et eller annet,så har du Alia, datteren til en av renholderne ved hotellet, og hun har mest lyst til å stupe hele tiden. Paco jobber ved hotellets bar, en ensom fyr som hater å jobbe nattevakt. En hendelse skal føre disse fire sammen. Denne novellen likte jeg ganske godt.Sist ut er tittelnovellen La stå og her treffer vi igjen Katarina fra den første novellen, nå har hun blitt voksen og jobber som lærer. Nå fikk vi vite enda mer om det gode forholdet hun hadde til Lila og på en måte så møtes de ennå. Dette var en trist novelle og den gjorde inntrykk på meg, en av de aller beste novellene i samlingen etter mitt syn.

I denne novellesamlingen har forfatteren brukt ulike fortellerteknikker og noe likte jeg bedre enn andre igjen. Forfatteren bruker en del antydninger i novellene sine og det kan være vel og bra det,men i enkelte av novellene syntes jeg det ble litt i overkant etter min smak i hvert fall. Jeg syntes ikke at denne nådde helt opp mot novellesamlingen «Historien om fru Berg»,men for all del, jeg håper at forfatteren har flere noveller på lager for det er  ingen tvil om at forfatteren kan kunsten med å skrive.

6 thoughts on “Bokanmeldelse: La stå! av Ingvild H Rishøi

1. Bra innlegg Beathe, om alle novellene og samlingen som helhet. Jeg har ikke lest noe a Rishøi, men skal være på allerten ift det, så jeg får lest noe av henne når det passer seg slik.:) Ha en fin kveld.:)

2. Jeg liker lange bøker, og får ikke helt dreisen på dette med noveller. Har du lest Bikubesong? Det er min eneste novellesamling foreløpig, men til gjengjeld likte jeg formatet forbausende bra.(Til tross for mine aversjoner mot korte bøker) Fortsatt god sommer, fra Nord Trøndelag denne torsdagen 🙂

3. Joda,den ser jeg og er enig med deg, men jeg lagde meg denne utfordringen rett og slett for å utfordre meg selv til å gå utenfor komfortsonen og jeg liker noveller men ikke like godt som vanlige bøker.