Bokanmeldelse : Nathalie av David Foenkinos

Sideantall: 160
Utgitt(denne utgave): 2013
Utfordring:100 bøker på 1 år.
Kilde: Sommergave tilsendt fra forlaget

David Foenkinos er født i 1974 og er en fransk forfatter og manusforfatter.Han har skrevet en rekke bøker. Nathalie har fått flere litterære priser og er oversatt til 28 språk.

SJARMERENDE HYLLEST TIL KJÆRLIGHETEN!

Nathalie og Francois er det perfekte par og lever et lykkelig liv sammen,men når Francois plutselig dør faller Nathalie`s verden  sammen og hun bygger en mur rundt seg og siden blir hun mer engasjert enn noen gang i jobben sin.Det skulle gå flere år uten at hun klarte å komme seg videre og det eneste som endret seg var karrièreutviklingen hennes. Det mangler ikke på menn som forguder henne for Nathalie er en vakker kvinne, men for henne var det utenkelig å komme nær en mann igjen noen gang.Charles,sjefen hennes har en nesten forfølger-ish måte å være betatt av henne på uten at det ser ut som han kommer noen vei med det.Her er en scene fra når Nathalie og Francois møttes for aller første gang

Man kan fornemme at piken er mild og avbalansert. Men hvilken juice skal det være? Best å hoppe over de mest alminnelige, unngå eple- og appelsinjuice,altfor vanlig. Det er viktig å være litt original, uten å bli for eksentrisk. Papaya eller Guava er skummelt.Nei,det er best å velge noe midt imellom,aprikos,for eksempel. Ja,der har vi det. Aprikosjuice er perfekt. Hvis hun velger det,skal jeg gifte meg med henne,tenkte Francois. Akkurat da løftet Nathalie hodet fra menyen som om hun vendte tilbake fra en lengre betraktning. Den samme betraktningen som den ukjente rett overfor henne hadde ført.

«Jeg tar en juice….»

«…?»

«En aprikosjuice,tror jeg.»

Han så på henne som om hun kom fra en annen planet.

En dag kysser Nathalie kollegaen sin på ren impuls,Markus, en sjenert,innadvendt og nerdete svenske som hun også er sjefen til.Først forstår hun ikke hvorfor hun gjorde det og med ham av alle.Men så,sakte men sikkert oppstår det et vennskap mellom dem og det skal vise seg at de har mye mer til felles enn det en kanskje skulle tro på forhånd. De liker å lese de samme romanene, begge to er sårbare og skjøre men av forskjellige grunner naturlig nok. Hun fordi hun ble enke og er fremdeles i sorg over tapet av sin kjære mann, han på grunn av sin ensomhet og dårlige erfaringer med det motsatte kjønn. Jeg fikk litt sånn Elling følelse av den måten Markus blir fremstilt på,og han sier jo mye rart, men det var også noe av grunnen til at Nathalie følte at hun kunne slappe av i hans nærvær og han fikk henne til å le.Han på sin side ble mer og mer trygg på seg selv i sin klønete måte å være på og det som han anså som sin svakhet skulle vise seg å bli hans styrke.

En polsk filosofs tanker

Det finnes fantastiske mennesker som man møter på feil tidspunkt,

og det finnes mennesker som er fantastiske fordi man møter dem på rett tidspunkt.

Dette var en velskrevet roman og forfatteren har en unik måte å formidle på for innimellom kommer det noen fakta setninger om noe som har blitt fortalt og noen scener er ikke» fastlås» men han kommer med alternativer til hvordan det hele kunne utspilt seg om dette var en film og det er vel her manusforfatteren i ham kommer inn i bildet.Et eksempel er

Han så henne stå urørlig i den andre delen av stasjonsbygningen.Han begynte å gå langsomt mot henne,omtrent som i en film. Det var lett å tenke seg musikken som ledsaget øyeblikket. Eller kanskje stillhet, ja, det var nok stillhet. Bare åndedrettet deres kunne høres. Det gikk nesten an å glemme de trøstesløse omgivelsene. Salvador Dali kunne aldri blitt inspirert av jernbanestasjonen i Lisieux. Mens han gikk mot Nathalie tenkte han:»Sett slikt, så rart. Jeg har alltid tenkt at Lisieux var etternavnet hennes…..»Ja,han tenkte virkelig på det.Og der var Nathalie, like ved ham.Med leppene fra kysset. Men ansiktet var lukket. Ansiktet var jernbanestasjonen i Lisieux.

En sjarmerende roman med triste innslag,men en fin og lun(om noe sarkastisk) humor gjorde at dette ikke er en roman du tar til tårene av selv om du får en dyp medfølelse for hva Nathalie går gjennom. En fin bok om å finne kjærligheten der du minst venter det. Anbefales!

Boken har også blitt filmatisert og her finner du en liten Trailer-snutt

14 thoughts on “Bokanmeldelse : Nathalie av David Foenkinos

1. Flott bokomtale! Jeg tror jeg må satse på alle jeg har liggende før jeg setter flere på lista mi nå. Må heller forberede en høstliste når sommeren er på hell.

2. Denne boka fristet meg! Så på den ig går faktisk inne på Bazar forlag, men da gikk den ikke «inn hos meg». Nå gjorde den det! Takk for fin omtale 🙂

3. Veldig bra skrevet Beate. Den om juicen hadde jeg også som en kandidat til smakebit. Jeg linker til deg, men venter med å publisere til litt nærmere utgivelsesdagen. (Har fått høre fra et par forlag at de foretrekker det..)

4. Takk for det!Ok,de sa ingenting til meg om det,når jeg sendte de link,men det går vel fint å vente litt også. Spent på å høre hva du syntes om den. Var litt artig det der med hvilken drikke som passet!