Bokanmeldelse: Parfymehagen av Kate Lord Brown

Norsk tittel: Parfymehagen
Forfatter: Kate Lord Brown
Oversetter: Helene Limås
Format: Ebok (pdf-fil)
Sideantall: 479
Utfordring: 100 bøker på 1 år, ebook challenge 2013

Kate Lord Brown er en Engelsk forfatter som er oppvokst i Devon. Hun har studert filosofi  og kunsthistorie. «Parfymehagen» som er forfatterens andre bok fikk hun inspirasjon til når hun bodde i Spania.

EN FANTASTISK ROMAN

Parfymehagen er fortellingen om Emma Temple fra England som etter moren,Liberty`s død arver en gammel bortglemt villa høyt oppe i slettene i høyden av Valencia, Spania men boken starter allerede i Spania i 1936 under den spanske borgerkrigen, hvor vi treffer de kjente og profilerte fotografene Gerda og Capa som kjører rundt til herjede områder for å ta bilder av krigen på nært hold. Vi blir også kjent med  bestemoren til Emma, Freya som  jobbet som sykepleier under borgerkrigen og broren hennes Charles,eller Charlie som var fotograf men som etterhvert vervet seg som soldat.
Handlingen fra nåtiden starter i London den ellevte september 2001 rett før flyene krasjer i World Trade Center og Emma har nettopp funnet ut at hun er gravid med barnet til eksmannen Joe. Emma  som er parfymemaker driver et velkjent firma sammen med eksmannen og den nye konen hans.  .

Bølger av lengsel flommet inn over henne da hun så morens nydelige,åpne smil. Emma stoppet ved morens siste skisse av en ny parfymeflaske fra Liberty Temple. «Jasmin? Appelsinblomst?Ja!» hadde hun rablet ned ved siden av.

Etterpå var det bare intenst tomme sider. Sidene moren hadde etterlatt seg, som det var meningen at hun selv skulle fylle. Emma blunkt fort og rørte ved halskjedet sitt. Hun hadde ikke ventet at det skulle være så vondt å komme hjem.

Vi får et meget godt innblikk i den spanske borgerkrigen og hvordan den naturlig nok påvirket det spanske folket. Det var meget fascinerende å lese om styrken til disse kvinnene som blir skildret og til tider er det grusom lesing. Vi blir også kjent med Rosa, en ung og sterk kvinne som fødte sitt barn i en restaurant mens krigen herjet som verst rett utenfor dørene. Rosa skal komme til å gjøre valg jeg ikke forstår at hun kunne klare  men som hun har sine grunner for og det er  hjerteskjærende lesing. Det er Freya som er fortellerstemmen i de kapitlene som tar for seg fortiden.

Tom reiste seg og strakte på seg seg så den stramme magen kom til syne.Han bøyde seg og tok ut nålen, og Freya snudde seg bort. «Hør her.»sa han. «De har innlosjert oss i et snobbete hus i Madrid. Tydeligvis er det tryggere fordi fascistene ikke vil bombe overklassestrøkene. Hvis du er villig til å ta sjansen på å utsette deg for temperamentet til Dr. Norman Bethune har vi bruk for en ny sykepleier. Nylig var det en som måtte dra hjem med tyfoidfeber. Kunne du tenke deg det? Freya nølte ikke et øyeblikk. «Veldig gjerne.»

Emma reiser til Valencia lenge før barnet ble født for å bosette seg i villaen hun har arvet etter moren sin, og det skal vise seg at huset med de hvitkalkede veggene  innehar mange hemmeligheter som har vært godt bevart i mange år. Villa de Valle som huset heter ligger i en frodig hage fullt av velduftende aromaer av
ukjente og eksotiske dufter, og Emma er fast bestemt på å starte helt på nytt og utvikle nye parfymer kun basert på naturlige ingredienser. Etterhvert som historien skrider frem slipper huset fra seg flere og flere hemmeligheter og Emma forstår etterhvert hvorfor akkurat dette huset var så viktig for moren.

Emma så på ham.Han var over en meter og åtti høy,og det mørke håret hans rakk ned til kraven på lindressen. Hun la merke til at håret hadde begynt å gråne i tinningene og hun forsøkte å gjette hvor gammel han var. Kanskje førti,tenkte hun. Det var vanskelig å si. Han utstrålte en energi som fikk ham til å virke ti år yngre enn rynkene i øyenkroken indikerte.

«Er det virkelig gralen?» «Selvfølgelig. De sier at den var fra Palestina. To tusen år gammel.» Han rakte frem hånden sin. «Jeg er Luca.»

Begge historiene blir til slutt flettet sammen i det som blir en av de mest fascinerende historier jeg har lest så langt i år, og forfatteren klarer dette på en helt utmerket måte. For en fortellerkunst hun viser, og at det var forholdsvis korte kapitler i lagt cliffhangere  gjorde historien mer levende ,som om du fikk begge historiene servert samtidig.Om du tror at dette er en historie om knust idealisme, krig og elendighet,vennskap av både det gode og vonde slaget,misbruk,tapt kjærlighet,mange hemmeligheter og familier som splittes på grunn av krig uten så mye som et snev av romantikk så tar du skammelig feil for det finnes en god porsjon med håp og romanser her også.Emma treffer selvfølgelig en kjekk kar som heter Luca og om det utvikler seg til kjærlighet sier jeg ingenting om. Forfatteren skriver med et vakkert og levende språk og fortellingen drives frem av forholdsvis korte kapitler som tar for seg henholdsvis fortid og nåtid som nevnt tidligere. Jeg fikk god kontakt med både Emma og Freya som fremstår som noen meget sterke kvinner sammen med Rosa. Det er en fantastisk styrke de viser når de kjemper for det som betyr noe for dem her i livet til tross for at andre prøver å holde dem nede og med den spanske borgerkrigen fra 1936-1939 som bakteppe kunne ikke dette vært mer perfekt. Herlige beskrivelser av omgivelsene og det var som jeg kunne kjenne duftene av  både mandelsåpe og appelsinlunder og se for meg den frodige hagen i Villa de Valle.
Dette er en fantastisk roman,den er storslått og den  griper fatt i deg og holder deg fast til siste side er lest.

Det eneste som var negativt med denne var at den tok slutt, og det sier jeg til tross for at den har nesten 500 sider. Dette er perfekt for lesing på stranden eller foran peisen en mørk vinterkveld. Dette var mitt første møte med forfatteren og det blir ikke det siste, jeg ser frem til neste møte,eller skal jeg si til neste reise for det var det jeg følte jeg var på.

16 thoughts on “Bokanmeldelse: Parfymehagen av Kate Lord Brown

1. Veldig fin bokomtale:) Takk for bok tips, denne boka høres veldig spennende og fin ut. Lagt den til i ønskelista mi, denne må jeg få lest en gang 🙂 Ha en fin dag, Beathe:)

2. Fristende omtale du skriver. Jeg har lest en bok for ikke så lenge siden som hadde handling i Spania under denne borgerkrigen. Veldig interessant epoke. Takk for fint tips!