Bokanmeldelse : Det uimotståelige blåbærbakeriet av Mary Simses

Forfatter: Mary Simses
Oversetter: Sunnev Gran
Sideantall: 336
Kilde:Leseeksemplar

Mary Simses er født og oppvokst i Darien,Connecticut, og har bodd mesteparten av livet i New England. Hun er advokat, gift  og har en datter. Dette er hennes debutroman.

EN HERLIG REISE JEG IKKE VILLE SKULLE TA SLUTT

Dette er historien om den fremgangsrike Manhattan-advokaten Ellen Branford som lovet sin mormor rett før hun gikk bort å levere et brev til gamlekjæresten hennes i hjembyen Beacon i Maine. Dette er noe Ellen har lyst til å få unna med det samme og vil ikke vente på at forloveden Hayden hadde sjanse til å være med og uansett så skulle hun bare være der en dag,toppen to. Dermed drar hun på egenhånd til denne lille sjarmerende byen og legger seg inn på det lille hotellet Victory Inn. Hun bestemmer seg for å ta en liten tur på stranden for å fotografere, noe som er hennes store hobby,men når hun går ut på en gammel brygge går hun gjennom å havner i vannet og i fra lands strøm. Hun blir etter alt hell reddet av den kjekke snekkeren Roy Cummings som har de blåeste øyne hun har sett. I ren glede over å bli reddet slenger hun seg rundt halsen på sin redningsmann og kysser han.

Mens jeg ventet på tur,studerte jeg søtsakene. Sitronkake, gulrotkake,store stykker med brownies,kaker med valnøtt  og fiken,sjokoladecroissanter og brødpudding,blåbærpai og pai med jordbær og rabarbra.

Etter hendelsen på stranden blir hun en lokal kjendis hvor alle vet hvem hun er for det viser seg at bilde av henne og Roy har kommet i lokalavisen.Ellen bestemmer seg for å jakte på den godeste Chet Cummings  for å gi ham brevet fra mormoren, noe som skulle vise seg å ikke være helt enkelt for hver gang hun oppsøkte huset hans så var det ingen hjemme.Imens prøvde hun å finne ut hvor barndomshjemmet til mormoren var og hun støtte på Roy ved flere anledninger og det skal vise seg at de har mer til felles enn en kanskje skulle tro. Hun oppdager en side av mormoren som hun ikke ante noe som helst om, som om mormoren hadde levd et helt annet liv her i hjembyen sin. Et liv som Ellen skulle finne mer og mer fascinerende etter som dagene gikk og hun ble mer  og mer forelsket i den lille byen  og tanken på det blåbærbakeriet som mormoren drømte om å åpne en dag.

Roy stilte seg foran meg. «Du kan ikke gjøre det sånn.» Jeg merket kroppsvarmen fra ham, så nær sto han. «Sånn må du gjøre.» Han tok blomsten, og armen kom borti meg, Han fortsatte å plukke til han hadde en liten bukett som han rakte meg. Fingrene våre berørte hverandre så vidt.

Det er så mye jeg har lyst til å fortelle om denne boken for den var bare så utrolig herlig,men jeg kan jo ikke ødelegge gleden for dere som har tenkt å lese den. Det var veldig fascinerende å få vite om mormorens hemmelige liv, ting som hun har holdt skjult i seksti år. Skildringene av miljøet og landskapet i den lille byen og ikke minst den nedlagte blåbærgården,eller Kenley-gården som den heter var utrolig vakkert å lese om og det var som jeg satt å så på bilder. Det skjer en del morsomme ting underveis og jeg har ledd godt, for den godeste Ellen får det virkelig til enkelte ganger,og tårene trillet når jeg leste noen vidunderlige kjærlighetsbrev som kunne fått selv den barskeste gutten i klassen til å felle en tåre. Dette er en vakkert skrevet bok med gode skildringer og et godt språk som flyter fint. Jeg fikk god kontakt med Ellen  med det samme og jeg ble med henne på reisen for å søke etter mormorens ukjente historie, men det var slett ikke bare mormorens hemmeligheter som ble avduket, Ellen fikk seg også en aha opplevelse eller to underveis. Det er slett ikke alltid at livet blir som man tenker seg på forhånd, eller det man trodde man ønsket seg i livet er slett ikke det man ønsker seg likevel. Det har vært en utrolig herlig reise og det var synd at den tok slutt,selv om plottet i boken var ganske forutsigbart så var det allikevel en del overraskeleses momenter her og når jeg tenker på at dette er forfatterens debutroman så gleder jeg meg allerede til neste bok og personlig synes jeg at hun burde si opp jobben som advokat og blir forfatter på heltid. Skal du lese denne boken,eller skal jeg si når (for du har vel ikke tenkt å la denne godbiten seile sin egen sjø før du har lest den) så vil jeg anbefale deg å bake noen blåbærmuffins  før du starter for jeg kan garantere deg at du kommer til å få lyst på det underveis. Just saying! Hadde jeg vært steinrik eller noe så hadde jeg spandert en bok på alle som ville for denne boken har jeg lyst at mange skal lese,den er varm og med en herlig stemning hele tiden, og slutten? Jo,den ble helt perfekt!

8 thoughts on “Bokanmeldelse : Det uimotståelige blåbærbakeriet av Mary Simses

1. Hmm.. så at denne var sammenlignet med Guernsey forening for litteratur og pottetskrellpai, men jeg synes ikke omtalen din støtter det?! Virker som ei feelgood-bok skrevet etter tradisjoell mal- og det kan man jo like ;o)
    Jeg får se om det går an å rydde tid til denne i løpet av sommeren!