Bokanmeldelse : Lys mellom to hav av M.L Stedman

Norsk tittel: Lys mellom to hav
Forfatter: M.L.Stedman
Oversetter: Heidi Grinde
Sideantall: 384

M.L.Stedman er født og oppvokst i vestlige Australia, men bor nå i London hvor hun blant annet har jobbet som advokat. Dette er  hennes debutroman.

ET MESTERVERK SOM RIVER DEG I FILLER

Dette er historien om Tom Sherbourne som etter fire år på vestfronten vender nesen mot Partageuse på vestsiden av Australia for å vikariere som fyrvokter på Janus Rock som ligger en halv dagsreise fra kysten.Dette var noen år etter første verdenskrig og Tom trenger  ro rundt seg og være for seg selv for å samle tankene sine etter traumer fra krigen han har vært med i, for han sliter med skyldfølelse fordi han overlevde krigen mens kameratene han ikke gjorde det. På havna i Partageuse treffer han den noe yngre skjønnheten Isabel Graysmark og etter kort tids brevveksling gifter de seg i 1920 og hun flytter ut til ham på den øde øya langt ute i havgapet og hvor båten The Windward Spirit ledet av Ralph og Bluey  kommer med forsyninger kun hver tredje måned. Alt lå til rette for at de skulle få et langt og lykkelig liv sammen, men idyllen skulle snart slå sprekker for etter to spontanaborter og en dødfødsel blir Isabel naturlig nok nedbrutt og deprimert. Tom som sliter med ting både fra barndommen og krigens dager vet ikke hva godt han skal gjøre for sin kjære kone. En dag driver det en liten båt innover land og ombord ligger det en død mann og en nyfødt baby….. Valget som de nå tar skal få alvorlige konsekvenser ikke bare for dem selv og jenten de velger å kalle Lucy, men det påvirker også andre mennesker for mange år fremover…

«Det der er en farlig lek,Isabel. Du må ikke fly rundt og kysse mannfolk i tide og utide. Ikke hvis du ikke mener det.»

«Men jeg gjør jo det!»

Tom så på henne, blikket utfordret han, hun skjøt haken trassig fram. Hvor ville det ende om han krysset den grensen? Faen heller. Til helvete med god oppførsel. Her sto en vakker pike og tryglet om å bli kysset , og solen var gått ned og ferien var over og på denne tiden i morgen villa han være langt utpå jævla ville havet. Han la hendene om ansiktet hennes, bøyde seg over henne og sa: «Da er det sånn du skal gjøre det,»Og kysset henne langsomt. Og han kunne ikke huske at et kyss hadde kjentes akkurat slik noen gang før.

Jeg hadde ikke lest mange linjene i denne boken før det føltes som jeg hadde kjent både Tom og Isabel hele livet, for jeg kom rett under huden på dem med det samme og tok del i deres sorg og smerte. De vekker en sympati hos meg selv om jeg er fullt klar over at valget de tok var feil,men på en måte kunne jeg forstå dem.
Konsekvensene for valget de tok ble ikke de selv klar over før etter lang tid, men hva gjør man når man er så bundet til barnet som det skulle vært ens eget.Det er ikke så mye mer jeg kan si om dette uten å røpe for mye men der er mange vanskelige og hjerteskjærende scener i boken og flere ganger måtte jeg lese opp igjen fordi tårene mine bare rant nedover uten at jeg klarte å stoppe dem og det er ikke lett å lese gjennom tårer. Forfatteren skriver med et vakkert og skildrende språk og det er ikke til å unngå å bli berørt av denne triste,såre,gripende og hjerteskjærende historien.

Det slår ham at det er mange forskjellige utgaver av ham selv å si adjø til – den morløse åtteåringen, den villfarne soldaten et sted i helvete,fyrvokteren som våget å senke forsvarsverkene rundt sitt eget hjerte. Alle livene bor i ham. Lik russiske dukker.

Det er ikke ofte at jeg heier på «skurken» i historien men her kan jeg ikke unngå å gjøre nettopp det og det er i forfatterens fortjeneste som får karakterene  til å fremstå så levende og ekte. En fantastisk debut om kjærlighet,svik,sorg og skam og forfatteren viser en unik evne til å bygge opp en meget troverdig og sterk historie som sitter i dypt i deg lenge etter at du har lest boken ferdig. Anbefales sterkt.

Her kan du høre forfatteren snakke om boken!

13 thoughts on “Bokanmeldelse : Lys mellom to hav av M.L Stedman

1. Denne boken passerte hendene mine på jobb i går og jeg la merke til det nydelige coveret. Nå når jeg har lest omtalen din ser jeg også at jeg må lese den! Den hørtes helt fantastisk og meget trist ut. Ønsker deg en fin dag, Beathe!

2. Så glad jeg har den liggende, skal helt klart ikke ligge urørt noe særlig lenge etter denne fine omtalen din:)Høres ut som en fryktelig sterk og trist bok, tror jeg også kommer til å like den:) Ha en herlig sommerkveld videre Beathe!:)

3. Bare å ta den frem med det samme,du vil garantert ikke angre på det. Var ikke lett å skrive om boken,for det skjer jo en del underveis naturlig nok men jeg var redd for å skrive for mye og altfor avslørende. Helt utrolig at dette er forfatterens debutroman! Det har vært varmt her i dag og jeg har sittet på altanen og lest diktsamlingen»Marengshjerte». Ha en super sommerkveld du også!

4. Sier du at jeg har en sånn perle i hyllen, uten å vite om det? Tusen takk for kjempefin omtale Beate, nå gleder meg meg til å lese denne 🙂

5. Jeg falt pladask for boken, og det er jo med en viss fare at andre skal få skyhøye forventninger nå, så jeg håper at de av dere som tenker å lese den får samme leseopplevelse som det jeg fikk.