Bokanmeldelse : S.E.C.R.E.T. av L.Marie Adeline

Forlag: Schibsted
Original tittel: S.E.C.R.E.T.
Norsk tittel: S.E.C.R.E.T.
Forfatter: L.Marie Adeline
Oversetter: Tonje Bergmo
Sideantall: 232

L.Marie Adeline er pseudonym for Lisa Gabriele og er en kanadisk forfatter og tv- produsent. Hun har under sitt egentlige navn utgitt to bøker før hun skrev S.E.C.R.E.T. som er i samme gate som 50 shades og Crossfire-serien.

Nå er det slik at jeg egentlig ikke skulle lese flere erotiske serier enn den jeg allerede holder på med, nemlig Crossfire-serien til Sylvia Day som jeg har tilgode å lese siste bok av. Men når denne kom overraskende i postkassen min for en tid tilbake så kunne jeg ikke la den ligge der ulest i en hel evighet heller det får nå være måte på.
  S.E.C.R.E.T. handler altså om Cassie Robichaud på 35 år. Hun har vært enke etter at mannen døde for fem år siden, det hadde ikke vært et lykkelig ekteskap og hun hadde nesten følt en slags lettelse når han døde, men på grunn av dårlig selvtillit har hun ikke klart å komme seg videre i livet. Hun er på jobb,går hjem å mater katten,ser en film,spiser litt selv også og så legger hun seg,det samme gjentar seg dag etter dag. Hun jobber som servitør på Cafè Rose i New Orleans og får dagene til å  gå ved å drømme seg vekk. En dag mister en av favorittgjestene hennes en burgunderfarget notisbok som hun bestemmer seg for å ta vare på til kunden kommer tilbake. Men som den nysgjerrige person som Cassie er klarer hun ikke å la vær å titte i notisboken til Pauline Davis som kunden het, og innholdet skulle vise seg å være en liste over ti ulike steg og en god del seksuelle fantasinotater til hvert av de ti stegene.
Når hun skal levere tilbake notisboken er en mentor ved den hemmelige klubben S.E.C.R.E.T. med Pauline og slik kommer Cassie kontakt med Mathilde og denne organisasjonen som består av en gruppe kvinner i alle aldre som har som formål å lære kvinner å ha full kontroll over sin egen kropp,og å virkeliggjøre sine seksuelle fantasier og lære at  sex  ikke alltid trenger å ha noe med kjærlighet å gjøre. På et år skal man gå gjennom de ti stegene: overgivelse,mot,tillit,sjenerøsitet,fryktløshet,selvsikkerhet,nysgjerrighet,tapperhet,begeistring,valget.  Den hemmelige klubbens motto er INGEN FORDØMMELSE. INGEN GRENSER. INGEN SKAM.
Vi blir gjennom boken vitne til at Cassie utvikler seg gjennom stegene hun tar og for hvert steg som blir fullbyrdet mottar hun et charms til armlenken hun fikk når hun inngikk kontrakten,disse får hun av disse flotte mennene hun møter.Livet hennes har endret seg totalt, men dette er ingen bindende kontrakt og hun kan når som helst bryte.
Og om du nå tror at dette er en roman som kun består av heftig sex og som er totalt fritatt for kjærlighet så tar du skammelig feil for ingen skikkelig feelgood uten romanse må vite. Romansen er det Will, sjefen til Cassie, som står for, han er sammen med Tracina  som også jobber i cafèen men vi får snart  hentydninger om at det er noe i luften mellom Will og den godeste Cassie.

Rommet ble fylt opp, og lysene ble ytterligere dempet. Et glass kald champagne ble satt foran meg. Jeg var alene i en bar og vurderte å ta av meg undertøyet fordi en sexy ung mann hadde bedt meg om å gjøre det. Hva om noen oppdaget meg? Jeg ville helt klart bli kastet ut for uanstendig oppførsel. Jeg prøvde å huske hvilke truser jeg hadde tatt på. En svart g-streng. Enkel, silke. Hvordan man skulle vrikke av seg trusene i full offentlighet, var ikke noe jeg hadde lært på speideren.

Selv om det er en del dampende scener i denne boken så minner dette litt mer om en feelgood enn andre erotiske bøker jeg har lest (ikke at jeg har lest SÅ mange altså) Det er et godt språk som flyter lett og det er et godt driv i fortellingen. De heteste scenene kan få selv en godt voksen dame som meg til å snu seg blygt vekk for en stakket stund. Men det som er spesielt i denne romanen er at det er hun som hele tiden har kontrollen og ingenting skjer om hun ikke selv tillater det, her er det ingen underkastelse av noe slag eller andre lugubre sex-leker, men hun får levd ut sine seksuelle fantasier med flotte menn og på den måten blir hun frigjort fra hemninger og blir mye tryggere på seg selv og kanskje dette gjør at hun står sterkere til å takle følelsesmessige utfordringer?Vi ble rimelig godt kjent med Cassie, jeg savnet kanskje litt mer kjennskap til hvem Will egentlig er, men nå er dette første bok i en serie så det er enda mulighet for det og der forsvant min illusjon om at en erotisk serie var mer enn nok for denne damen. Liker du feelgoodbøker ispedd med noen mildt sagt pirrende scener så er dette boken for deg.

4 thoughts on “Bokanmeldelse : S.E.C.R.E.T. av L.Marie Adeline

1. Takk for kjempefin omtale av boken. Som du sikkert har skjønt så er ikke feel-good noe for meg, så jeg hiver nok ikke meg over denne her. Gi meg en «feel-bad» bok, og pipen får en annen låt 🙂

2. Nei,dette er nok sikker ikke boken for deg,Tine. Jeg hadde nok ikke lest den om det ikke hadde vært for at jeg fikk den helt overraskende for jeg var fast bestemt på at en slik serie var mer enn nok. Jeg må snart lese noe krim snart, nå har det vært mye annet her.