Bokanmeldelse : Alle sommerens dager av Jenny Wingfield

Oversetter: Ragnhild Eikli
Sideantall: 318
Utgitt(denne utgave): 2013

Jenny Wingfield er en amerikansk manus- og roman forfatter. Hun er fra Arkansas og tilbrakte mye av barndommen i Louisiana der  faren jobbet som predikant. Alle sommerens dager er hennes debutroman.
Hun har skrevet manus til flere filmer, blant annet The Lion king 2 og The man in the moon  med Reese Witherspoon i en av rollene.

EN HJERTESKJÆRENDE DEBUT

Alle sommerens dager er historien om Moses-klanen som består av høvdingen selv John og konen Calla, sønnen Toy  og datteren Willadee. Toy er gift med Bernice og Willadee er gift med presten Samuel Lake og har barna Swan, Noble og Bienville.
Hver sommer blir det holdt slektsstevne den første søndagen i juni og dette året bestemmer John seg for å gjøre slutt på livet sitt mens resten av familien satt ute i hagen, tæret over tapet av sin yngste sønn som hadde blitt drept for flere år siden var smerten ikke lenger til å leve med. Den samme sommeren  fikk Samuel Lake sparken som metodist-prest og det ble dermed bestemt at familien Lake skulle bli boende på Moses-farmen  i Arkansas og hjelpe Calla inntil videre. Toy hjalp til i puben som faren hadde bestemt skulle ha døgnåpent mens Calla fremdeles holdt til i den lille butikken på andre siden av huset. Alle var med å hjalp til med de de kunne,alle unntatt Bernice som satt i hammocken hele dagen og lurte på hvordan hun skulle klare å stjele Samuel fra Willadee….

Calla hadde fått John til å male et skilt, men hun kunne ikke bestemme seg for om det skulle stå «Moses` Kolonial og bensinstasjon» eller «Moses`Bensin og Laandhandel» Men s hun funderte på dette, gikk John tom for tålmodighet og spikret opp skiltet over døra. På det stod det ganske enkelt: MOSES.

Ungene syntes det var stas å bli boende der  på gården og Swan viser seg snart som en bestemt ung pike som  ikke lar seg pelle på nesen. En dag blir hun kjent med Blade Ballenger som bor på nabogården, det viser seg at han blir banket og slått av sin egen far og en dag bestemmer hun seg for at Blade må reddes fra grusomhetene han blir utsatt for,men denne aksjonen skulle vise seg å få uante konsekvenser for mange for faren til Blade, Ras Ballenger er som ondskapen selv, en kone og barnemishandler som ikke skyr noen som helst midler og når  familien Moses/Lake tar den lille gutten under vingene sine og lar han bo der med dem, så må den vonde Ras finne andre måter å ta hevn på…

Hun sa:» Okay. Nå har jeg deg her, men hva skal jeg gjøre med deg?»

De svarte øynene så rolig tilbake  på henne.

Hun sa: «Nå hva heter du?»

«Blade»

«Du heter ikke det.»

Han nikket. Det var sant.

Swan smakte på navnet, prøvde å få en opplevelse av det. «Blade Ballenger. Blade Bal-leng-er. Navnet ditt er like ille som mitt.»

En så perfekt opptakt ville fått de aller fleste til å spørre  om hva hun het, men Blade gjorde ikke det, og dermed sa hun det uoppfordret.

«Swan Lake. Hvis du ler, moser jeg deg.»

Jeg kunne sikkert ha skrevet mye mer om denne boken for det skjer mye i denne meget velskrevne romanen, men jeg vil ikke ta gleden fra dere som har tenkt å lese den. Det er mye bedre at dere får oppdage denne herligheten av en bok helt på egen hånd. Forfatteren har en unik evne til å gjøre karakterene levende og troverdig,såvel hovedpersonene som bipersonene, man kommer innunder huden på dem og det er som man har kjent dem i årevis og fulgt med på deres historie på nært hold gjennom lang tid.Hver og en av dem sliter med sine ting og man føler sympati for dem,vel ikke for kone og barnemishandleren, Ras, for en ufordragelig type. Jeg ble irritert på ham fra aller første stund. Men igjen har forfatteren klart å skape en troverdig karakter. Forfatteren er flink til å skildre miljøet rundt og det er som du kan se de frodige blomsterbedene og hagen til Calla for deg med dine egne øyne. Språket er vakkert og det flyter lett, og historien blir drevet  fremover i passe tempo, ikke for fort og ikke for sakte, du blir rett og slett revet med fra første setning og har ikke lyst til å gi deg før siste ord er lest. Selv om det er et par grusomme ting som skjer i selve handlingen så er det samtidig så vakkert skrevet at det nesten tar pusten fra deg. Det er nesten litt vanskelig å tro at dette er forfatteren sin debutroman og akkurat nå skulle jeg ønske at terningen hadde hatt mer en seks sider.En fantastisk roman om tilhørighet og den viser hvor langt en er villig til å gå de en er glad i og du kan ikke unngå å bli glad i de herlige karakterene i denne romanen som jeg skulle ønske de kunne laget en film av. Jeg kommer ikke til å glemme verken Swan,Blade eller noen av de andre med det første. Perfekt sommerlesing.

4 thoughts on “Bokanmeldelse : Alle sommerens dager av Jenny Wingfield

1. Du skriver så overbevisende om denne boken, at jeg nesten er nødt å lese den. Har saumfart innlegget for noe som ligner på «morsom» og ikke funnet noe, så da er dette sikkert noe for meg 🙂 Takk for fint tips!

2. Høres ut som en fin bok. Jeg prioriterer ikke i utgangspunktet bøker fra USA for tiden, men hvem vet..er den bra og fristende nok, så kan der gjøres unntak?

3. Ingen «regler» uten unntak,jeg synes at dette var en aldeles fin leseopplevelse og vil gjerne anbefale den.Men en må jo prioritere for det er så mange bøker en skulle absolutt ha lest…