Bokanmeldelse : Fordelene ved å være veggpryd av Stephen Chbosky

Norsk tittel: Fordelene ved å være veggpryd
Forfatter: Stephen Chbosky
Oversetter: Ellen karine Berg
Format: Ebok (pdf-fil)
Sideantall: 252
Utfordring: 100 bøker på 1 år, Ebook Challenge 2013

Stephen Chbosky er  født  i 1970 i pittsburg,Pennsylvania og er en amerikansk forfatter,manusforfatter og filmregissør. Han står bak tv-serien Jericho. Han har også skrevet manus til filmatiseringen av denne boken som han fikk prisen Best Adapted Screenplay 2013, Writer Guild Awards. På rollelisten står blant annet Emma Watson og Ezra Miller.

Fordelene ved å være en veggpryd  er historien om Charlie. Charlie skriver brev. Enestående, unike, hysterisk morsomme og samtidig totalt knusende brev. Han er en femten år gammel outsider, som ikke ser spesielt frem til å begynne på high school. Men ting forandrer seg når de eksentriske stesøsknene Samantha og Patrick tar ham under sine vinger, og innlemmer ham i sin lille sammensveisede vennegjeng. Sammen med Patrick og Sam innser den naivt godtroende Charlie at det faktisk foregår en verden utenom ham selv. En verden full av uventede veier og intense overraskelser! En roman om oppvekst,familieforhold og sterke vennskap. Dette er forfatterens debutroman

Det var da Sam forklarte at de faktisk var stesøstre og stebror siden faren til Patrick hadde giftet seg med moren til Sam. Jeg ble veldig glad for å høre det siden jeg så gjerne ville be Sam ut på en date en dag. Det ville jeg virkelig. Hun er så hyggelig.

Men jeg skammer meg, for den natten hadde jeg en underlig drøm. Jeg var sammen med Sam. Og vi var nakne begge to. Bena hennes lå spredt utover sidene på sofaen. Så våknet jeg. jeg hadde aldri følt meg så bra i hele mitt liv. Men jeg følte meg også  litt ussel fordi jeg hadde sett henne naken uten lov.Jeg tror jeg skal fortelle det til Sam, men jeg håper virkelig ikke at det kommer i veien for at vi kan ha vår egen interne humor. Det ville vært veldig hyggelig å få en venn igjen.

Så hva synes jeg om denne noe spesielle romanen som er skrevet som brev til en anonym venn, og som var gjenstand for debatt da den kom ut på grunn av bokens skildringer om  ungdoms seksualitet og bruk av narkotika?

24.05.13

Kjære venn!

Før jeg begynte på denne boken visste jeg ikke helt hva jeg kunne forvente meg for denne romanen hadde jeg såvidt hørt om før jeg spurte etter et eksemplar fra forlaget. Og når jeg begynte å lese så var min først tanke «Hva i himmelens navn er dette for noe?» etterfulgt av «Kommer jeg virkelig til å gidde å lese den ferdig?» Ja,jeg orket som du kanskje skjønner å lese den ferdig selv om det tok meg en god stund å bli vant med måten boken var bygd opp på. For boken består som sagt av brev som Charlie skriver til en anonym venn og språket er «enkelt» og litt barnslig på den måten at han skriver akkurat som han tenker det.Dette er noe læreren hans har påpekt at han må endre litt på, skrive på en litt annen måte.Han skriver om livet sitt og det som foregår rundt ham, det er både glede og sorger som hos alle andre. Det er ikke enkelt å være tenåring og det er absolutt ikke enkelt å skulle finne sin plass her i verden og Charlie er ikke helt som alle andre på hans alder heller for han fremstår som noe naiv og godtroende,men så er de nye vennene hans et par år eldre enn han selv. En av lærerne på skolen gir han bøker som han skal lese og skrive oppgaver om,dette liker Charlie veldig godt for han liker veldig godt å lese og vi som lesere får mange litterære referanser og jeg har notert meg opp og ned og i mente av bøker som jeg har lyst til å sjekke ut. Konseptet med å skrive en roman som brev er uvant,men Cecelia Aherns bok «Der regnbuen ender»er også bygd opp slik og det fungerte fint,det gjorde det  her også. En skulle tro at når det er skrevet på denne måten så blir det mer personlig og at en kommer skikkelig «under huden» på hovedpersonen, det følte jeg ikke at jeg gjorde her dessverre, ikke på samme måte som jeg skulle ønske. Jeg antar  at du tror det jeg nå skal fortelle, er at jeg ikke likte romanen,men på en måte så gjorde jeg det. Den er ikke så god at den har endret livet mitt noe nevneverdig og den gir meg heller ikke lyst til å hoppe og sprette opp å rope at dette er den aller beste boken EVER men jeg har fått hakeslepp(mer enn en gang!) og jeg har flirt og ledd, jeg har blitt revet med så alt i alt så har jeg hatt en fin lesestund og det tok meg ikke mange timene å komme gjennom denne så på den måten er den jo en sidevender,ikke sant? Det er laget en film av denne boken og den fikk jeg lyst til å se. Har du noen timer til overs så tilbring den gjerne i Charlie`s verden.

Beste hilsen
Beathe

16 thoughts on “Bokanmeldelse : Fordelene ved å være veggpryd av Stephen Chbosky

1. Jeg har også nettopp fått denne og ser frem til å lese den. Ikke minst fordi jeg har sett filmen med Emma Watson i en av hovedrollene. Det er klart at hva jeg synes om boken vil bli påvirket av filmen, men siden jeg likte filmen så godt så blir det vel i positiv retning 🙂
    Ønsker deg en fin dag!

2. Litt av en flott omtale du har laget! Håper jeg får mulighet til å se filmen en gang, den høres ut til å være artig! Har filmen samme tittel som boka? God fredag, Beathe!

3. Så originalt at du har brukt bokens essens ved å skrive din mening i brevform! Jeg kjøpte boken til min datter og kommer til å lese den senere en gang. Hun sa det var en del referanser til andre bøker som hun ønsket å lese, så den fikk ringvirkninger den veien ihvertfall 🙂