Bokanmeldelse: Hele livet på en dag av Alyson Richman

Forfatter: Alyson Richman
Oversetter: Børge Lund
Format: Pocket
Sideantall: 304

Alyson Richman er en amerikansk forfatter, bor i New York sammen med mann og to barn. Hun har skrevet flere bøker før hun utga The lost wife  som raskt ble en bestselger.

EN VELSKREVET & GRIPENDE FORTELLING

Hele livet på en dag er fortellingen om  Lenka og Josef som forelsker seg, dette er på 1930-tallet i Praha under opptakten til andre verdenskrig. Hun er kunstnerstudent og han studerer medisin. Begge er jøder og de rekker akkurat å gifte seg før krigen gjør det uutholdelig for jødene å bli værende og familien til Josef klarer å skaffe billetter og utreisepapirer men Lenka nekter å reise med siden ikke foreldrene og søsteren hennes kan bli med.
Dermed blir det nygifte paret revet fra hverandre, Josef klarer å komme seg til Amerika mens Lenka og familien hennes blir etter hvert flyttet til konsentrasjonsleiren Terezin og senere til Auschwitz. Lenka får feilaktig informasjon om at Josef hadde omkommet når båten han var ombord på ble torpedert og Josef på sin side får flere år etter krigen beskjed om at hun var blant de omkomne i Auschwitz.

En kvinne trygler om å bli satt på listen da sønnen blir plukket ut. På stasjonen,idet toget skulle gå,merker hun at sønnen ikke er til stede, og navnet hans blir heller ikke ropt opp. SS-soldatene tvinger henne hylende og skrikende inn i dyretransportvognen. Hun roper at de må slippe henne ut, men de kan ikke gjøre noen unntak,for kvoten Rahm har satt, må fylles. Den kvelden ser jeg tenåringssønnen hennes gråtende utenfor Sudeten-brakken. En liten gruppe mennesker forsøker å trøste ham,men han spreller som et døende dyr. «jeg er helt alene»,sier han igjen og igjen. «jeg er helt alene.»

Den kvelden får jeg ikke lydene av skrikene hans ut av hodet. Jeg rekker ut hånden for å berøre søsteren min,som skjelver da hun kjenner fingertuppene mine.

Boken starter i New York city når Lenka sitt barnebarn skal gifte seg med Josef sitt barnebarn og de to treffes igjen etter nærmere sytti år! Begge har sterke historier å fortelle og vi som lesere får et godt innblikk i hvordan livet til Lenka er under krigen i konsentrasjonsleir og  Josef sin historie som en gift mann og tobarns far, selv om de ble gift begge to på hver sin kant har ingen av dem kunne glemme den andre og kjærligheten de har til hverandre er til å ta og føle på.

Da jeg kom til Amerika,begynte smaken av jordbær å by meg imot. Ikke fordi de var mindre søte enn jordbærene hjemme i Tsjekkia, men fordi de minnet meg om Lenka.

Lenka,som sitter i skyggen i hagen vår i Karlovy Vary i den hvite sommerkjolen. Hun ser på meg med de blå øynene. De bleke skuldrene er bare. Kragebenet er formet som er hjerte,som jeg lengter etter å kysse.

Dette er en lettlest roman med et godt og flytende språk,og forfatteren har gjort en grundig forarbeidet når hun beskriver hvordan forholdene for jødene var i konsentrasjonsleirene, det er hjerteskjærende og grusom lesing og det er ikke til å unngå å bli berørt. Noen av personene som er omtalt i boken blant annet «kollegaene» i teknisk avdeling hvor Lenka jobbet på i Terezin er virkelige mennesker og hendelsene i boken er naturlig nok basert på faktiske hendelser. Forfatteren har en unik evne til å skildre kjærligheten mellom mennesker,særlig mellom Lenka og Josef men også forholdet mellom foreldre/barn og søskenkjærlighet. Det er ekte og troverdig. I tillegg til å være en kjærlighetshistorie er dette også en fortelling om samhold og om hvor utrolig skjørt livet kan være og jeg likte veldig godt måten forfatteren skriver på og hvordan hun klarer å gjøre personene levende og troverdig. Dette er en skikkelig pageturner som blir slukt i et eneste stort jafs og selv om det er en lettlest roman så sitter historien i en god stund etter at siste ord er lest. Den er både vakker og trist og for å stjele ordene til Elin som er sitert på forsiden så er den altoppslukende. Denne er en av mine favoritter så langt i år og skulle jeg gitt den terningkast så hadde det blitt full pott fra meg.

23 thoughts on “Bokanmeldelse: Hele livet på en dag av Alyson Richman

1. Så morsomt at du likte denne du også!
    Absolutt en av mine favoritter så langt i år :0)
    De som ikke har lest denne enda, har virkelig noe å glede seg til!!

2. Åh, den virker som om den kan bli veldig emosjonell sliten! Tenk så bittert å vite at man kunne ha delt livet sammen om det ikke var for disse feilinformasjonene! Sukk!!

3. Så bra! Denne står nemlig hjemme i bokhyllen min og venter på meg. I går hadde jeg en opprydning i bøkene fordi jeg var på Ikea og kjøpte nye hyller og så skulle jeg flytte bøkene over dit. Da fant jeg bøker som Innlandshete ol som jeg faktisk ikke ante at jeg hadde. Skikkelig flaut og absolutt noe jeg må gjøre noe med, så når bokhylle nr 2 er oppe tror jeg det blir skikkelig alfabetiseringsrutine i stuen og!
    (Jeg har 6 bokhyller på kontoret som er alfabetisert og det er mye lettere å finne bøkene slik 🙂 Og nå har jeg 4 bokhyller i stua som får fint finne seg i samme skjebne :-D)

4. Jeg ble ikke det,selv om boken til tider er trist lesing. Men,ja,som du sier bittert å tenke på at en kunne levd livet sammen om disse feilinformasjonene var blitt ryddet opp i tidligere.

5. Det er sikkert en bra bok dette. Jeg har imidlertid lest flere bøker med jøde-konsentasjonsleir-tematikk i de siste månedene så jeg trenger en pause fra det nå kjenner jeg.. Men skal huske denne, hvis jeg tar opp temaet igjen.

6. Så bra at du har denne og Innlandshete på vent i hyllene og så flink du er som har en slik orden i bøkene(på kontoret)noe slikt skulle jeg hatt her også,for nå er de stuet litt her og der, men mitt problem er at jeg trenger litt større leilighet rett og slett for jeg aner ikke hvor jeg kan sette opp noen bokhyller. Hørte jeg at det skulle være en aldri så liten «photoshoot» når du var ferdig? Eller..?

7. Nå er det ikke bare det som er greia her,men en del er det jo. Boken er vel verd å få med seg så skal du lese mer om dette som tema så anbefaler jeg deg å lese denne.

8. Denne boka har jeg nesten akkurat lest og den var kjempefin! Sterk, trist med troverdige skildringer fra konsentrasjonsleiren. Dette er nok en av de beste bøkene jeg har lest på en stund. Jeg legger ut min omtale av denne litt senere!!

9. Dette er absolutt en god bok, en av de bedre jeg har lest på lenge! Den er nydelig og rystende på samme tid, med troverdige karakterer! En bok alle bokelskere bør lese 🙂

10. Ble oppmerksom på denne på nytt via Tine. Siden jeg skal til Praha i september, er det aktuelt å lese denne boka, på tross av 2.verdenskrigtema. Likte forresten Teresa Birnas bortgang veldig godt også. Omtale kommer..

11. En helt fantastisk bok!! Første gang jeg er inne på bloggen din, og det blir ikke den siste 🙂 Takk for mye gode boktips 🙂 Hilde