Bokanmeldelse: Vektløs av Magni Iren Moan Grlj

Tittel: Vektløs
Forfatter: Magni iren Moan Grlj
Sideantall: 129

Magni Iren Moan Grlj er født i 1966 og er oppvokst i Bjugn  i Sør-Trøndelag.
 Som ung jente ble hun rammet av Anoreksi som sammen med Bulimi er den hyppigste dødsårsaken blant unge. I boken «Vektløs» forteller hun om hvordan det var å leve med sykdommen.

ET  GRIPENDE OG STERKT MØTE.

Når jeg leste om denne boken  for første gang inne hos Anita så forstod jeg  fort at dette er en bok jeg må lese. Både for å bedre å kunne forstå hvordan de som er rammet av slike sykdommer tenker og føler og  fordi det er viktig for meg som mor til tre ungdommer å kunne tilegne meg litt kunnskap om denne sykdommen for slik å kunne se etter eventuelle tegn på spiseforstyrrelser.  Det anslås at nærmere 100.000 lider av denne sykdommen i Norge i dag,med andre ord et meget høyt tall.

Magni forteller oss om sykdommens spede begynnelse, det som startet som en liten kur hvor hun bare skulle gå ned et par kilo(selv om det kanskje ikke var behov for det?),blir raskt til mye mer og vi blir vitne til at den ganske snart tar over store deler av livet hennes hvor det meste av tiden gikk med til å regne ut kalorier og hvor mye hun måtte trene for å forbrenne de få kaloriene hun unte seg selv.

Gikk jeg til køys og visste at jeg hadde spist hundre kalorier «for mye», det vil si mer enn jeg hadde trimmet, fikk jeg ikke sove. Da stod jeg opp igjen og gjorde øvelser på soveromsgulvet. Noe jeg aldri tok med i beregningen var alle de kaloriene kroppen på naturlig måte forbrant selv når jeg satt stille, så mitt inntak lå i realiteten på mange hundre kalorier i minus hver dag.

Hun forteller om hvordan hun lurte de rundt seg til å tro at hun spiste mer enn det hun egentlig gjorde men så ikke selv på det tidspunktet at den hun lurte mest av alle var seg selv, det er både sårt og vondt å lese.
På et tidspunkt veide hun ikke mer enn 33 kilo.

Det glasset inneholder 100 kalorier, tenkte jeg. Det vil si 10 minutters jogging, og jeg orker ikke å jogge nå. Derfor ventet jeg med å drikke, og tok meg et par glass vann etter måltidet i stedet. At jeg hadde gått fort på ski i fem timer var ingen grunn til å skeie ut med hverken mat eller drikke. Jeg satt bare der og så på de andre, som gaflet i seg stekte karbonader og potetmos, med stekt løk og ketchup. Jeg syntes formelig jeg så kaloriene renne nedover haka på dem, og jeg grøsset.

Magni skriver veldig godt og det lettlest til tross for at det er sterk kost som blir presentert. Vi får ikke bare  et innblikk i hvordan hun som syk tenker og har det, vi får også vite hvordan venner og den nærmeste familie blir rammet av hennes sykdom og hvordan de reagerer på det som skjer med henne. Med Magni gikk det heldigvis bra, men ikke alle er like heldig. Dette ble et sterkt møte og det er ikke til å unngå å bli berørt av hennes historie, tårene satt aldri langt unna. Det er grusomt å høre om folk som sliter med slike sykdommer og jeg vil bare takke deg, Magni, for at du skrev denne boken, jeg håper og tror at denne boken kan hjelpe mange unge som sliter med dette pr i dag. Dette er en viktig bok alle som har med ungdommer å gjøre burde lese, jeg leste også et sted at denne boken burde være en del av pensum på ungdomsskolen,dessverre så husker jeg ikke hvor eller hvem som skrev det, men jeg kunne ikke vært mer enig. Tusen takk til Magni for at du delte din historie med oss andre. Til dere som ikke har lest den enda, gjør det.

15 thoughts on “Bokanmeldelse: Vektløs av Magni Iren Moan Grlj

1. Magni Iren Moan Grlj 21. april 2013, kl. 18:01 Reply

Wow, tusen takk, Beathe, for en fantastisk flott omtale av boka mi! Jeg er rørt og smigret av den positive responsen jeg har fått på «Vektløs», min selvbiografi om mine 5-6 tunge år som anorektiker. Jeg håper at den kan hjelpe så mange som mulig, både anorektikere og ikke minst deres pårørende! Jeg håper også at boka kan ha en preventiv effekt på ungdom som ofte setter igang unødvendige slankekurer for å leve opp til det helt håpløse «perfekte» utseendet som fotomodeller, bearbeidet med fotoshop, har laget for oss/dem. I boka prøver jeg å skildre min hverdag som anorektiker og bruker autentiske dagboksitater for lettere å skildre de motstridende følelsene jeg slet med på den tiden. Dårlig samvittighet overfor foreldrene, usikkerhet overfor vennene, trass mot hele verden som ønsket å fete meg opp, rastløshet, motløshet og etterhvert ensomhet……. Jeg anbefaler i grunnen alle som har noen som helst omgang med ungdom å lese boka og håper å nå fram til så mange som mulig! Takk for at du valgte å skrive om boka mi!

2. Beathesbokhylle 21. april 2013, kl. 19:20 Reply

Bare hyggelig,Magni:) Du har skrevet en bok som jeg tror mange kan ha nytte av å lese. Husker selv en periode når jeg var på den alderen, meg og min søster hadde «etegildet» for deretter å gå på badet og stikke fingeren i halsen,for meg(og min søster)ble det en kortvarig greie og ingen av oss ble skikkelig syke,men jeg hadde en periode hvor jeg synes selv at jeg var smellfeit og trodde at jeg trengte å slanke meg, jeg veide da et par og 40 kilo og var slank. I dag er jo situasjonen som vi snakket om enda verre med presset om at alle skal se så «perfekte» ut,jeg er glad jeg ikke vokser opp i dag.

3. Pia 21. april 2013, kl. 21:31 Reply

Denne boka skal jeg også lese! Selv om jeg gruer meg litt … Men det er så viktig med slike stemmer, ingenting er mer virkningsfullt i det forebyggende arbeidet!

4. Anita Ness 21. april 2013, kl. 22:03 Reply

Kjempefin omtale Beathe. Jeg er helt enig i deg angående boka..:)

5. Beathesbokhylle 22. april 2013, kl. 06:27 Reply

Det er helt sant,Pia!

6. Beathesbokhylle 22. april 2013, kl. 06:28 Reply

🙂

7. astridterese 22. april 2013, kl. 15:02 Reply

En kjempefin omtale av en viktig bok, Beathe! Jeg synes det er utrolig sterkt at dette er den største dødsårsaken blant unge jenter. Det sier at vi må lære mer og passe på, og ikke minst vite hva som er de første kjennetegnene. Jeg forstår godt at du føler det er viktig å lese boken i forhold til ungdommene dine.
    Jeg har selv hatt en spiseforstyrrelse, men jeg møtte en fantastisk behandler som hjalp meg til å se hvorfor. Og da var det lettere å komme ut av mønsteret. Men men må alltid være på vakt for tilbakefall.

8. Beathesbokhylle 22. april 2013, kl. 15:26 Reply

Tusen takk for det,Astrid Terese:) Jeg fikk ikke det frem i omtalen men det er slett ikke bare jenter som sliter med disse tingene, en god del gutter også faktisk og selv om mine ikke sliter med slike ting så er det viktig å vite hvilke kjennetegn en skal se etter.Leit å høre at du har selv slitt med dette og godt å høre at du har fått god hjelp til å komme deg ut av det.Det er skumle greier dette og uhyre viktig å tidlig kunne fange opp signalene. Som jeg skrev til Magni også så var meg og min søster litt på ville veier en stund i ungdommen. Godt at det blir fokus på dette med både Magni sin bok og selvfølgelig boken til Agnes.

9. Mary 22. april 2013, kl. 18:42 Reply

flott omtale. virker som en sterk bok verdt å få med seg

10. Melusine 22. april 2013, kl. 20:08 Reply

Tusen takk for boken, Beathe, den er nå lest ut. En sterk og viktig historie, som har gitt meg økt forståelse for sykdommen. Denne kommer jeg til å anbefale videre!

11. Beathesbokhylle 22. april 2013, kl. 20:21 Reply

Dette er absolutt en bok som er verd å få med seg.

12. Beathesbokhylle 22. april 2013, kl. 20:23 Reply

Så bra at du har fått lest den allerede:-)Kan bare signere det du skriver!

13. Gøril Hvidsten 24. januar 2015, kl. 15:05 Reply

Heisan,
    tusen takk for en fyldig omtale om boka til Magni, ei bok om et uhyre viktig tema! (Og hei der oppe Mani 😉 ) Har dessverre ikke lest boka ennå, rett og slett for at jeg bare har visst om den i noen dager, og jeg bor i Spania. Men, grunnen til at jeg skriver til deg, er at jeg lurer på om det er greit at jeg deler denne omtalen (og helt hele sida, m/kommentarer) på hjemmesida mi http://www.ghvidsten.com, som i sin helhet handler om spiseforstyrrelser. Den har bare vært oppe i 2 -3 dager, men ta gjerne en titt innom, og kom mer enn gjerne med forslag om andre bøker som tar for seg spiseforstyrrelser, eller tema som kan knyttes med det. Du kan svare meg på email: ghvidsten@mail.com, om det er greit at jeg deler, og hva 😉

14. 87sweet 24. oktober 2016, kl. 13:25 Reply

vøktøshet er Intresangt tema 🙂

elisemundal.com