Bokanmeldelse: Skjulte feil og mangler av Elsebeth Egholm

Orginal tittel: Skjulte fejl og mangler
Norsk tittel: Skjulte feil og mangler
Forfatter: Elsebeth Egholm
Oversetter: Lene Stokseth
Sideantall: 347
Utgitt (denne utgave): 2013

Elsebeth Egholm er født i 1960 i Nyborg,Danmark og er en dansk forfatter. Hun har utdannelse innen musikkvitenskap og er utdannet ved journalisthøyskolen. Hun har jobbet som frilans skribent. Hun debuterte som forfatter i 1999 med romanen De frie kvinders klub. Hun har tilsammen gitt ut 9 bøker. Skjulte feil og mangler er første bok i en serie på seks om journalisten Dicte Svendsen.

«CHICK- LIT» MØTER KRIM I SKJULTE FEIL OG MANGLER

Dette er den første av seks bøker om økonomijournalisten Dicte Svendsen som etter skilsmissen flytter tilbake til Århus sammen med tenåringsdatteren.
Venninnene Anne og Ida Marie nekter at Dictes 40 årsdag skal forbigås i stillhet og de inviterer henne med  på en utekafè ved elven som går gjennom Århus sentrum for å feire både fødselsdag,skilsmisse og nytt hus. Men noe skal komme til å avbryte feiringen ganske snart og det er Dicte som hører lyden først, den ubehagelige lyden av plast som skraper mot stein. En balje ligger å dupper i vannflaten og oppi der ligger et dødt spedbarn.

Hun ble stående et langt øyeblikk og bare stirre mens skrapelyden ble til en uvirkelig lydkulisse. Så var det som om kroppen tinte, og hun  kjente en umulig trang til å omfavne. Til å beskytte. Til å kjenne myk hud mot kinnet, puste liv og holde varmt,mett og tilfreds. Instinkt, tenkte hun undrende. Instinktet var intakt, selv etter så mange år.

Politiet ved John Wagner i spissen sliter med å finne ut av hva dette barnedrapet kan dreie seg om,og når det dukker opp enda en sak til hvor det skjer dramatiske ting ved barselavdelingen hvor den ene venninnen til Dicte jobber må John Wagner prøve å finne ut om disse sakene kan en sammenheng. Det  er ikke til å unngå at frykten sprer seg og den høygravide Ida Marie blir meget skeptisk til å skulle føde ved det samme sykehuset.
Til tross for at Dicte jobber med økonomisaker så blir hun av nyhetsredaktør Otto Kaiser satt til å dekke disse barnesakene. Noe som skal få hendelser i hennes egen fortid til å dukke opp, ting hun har forsøkt å forvrengt…

Hun så på kartet over politidistriktet, som hang som et bakteppe til hele seansen. Blikket havnet  et sted i periferien, mot vest, og plutselig slo det over henne, det hun forsøkte å holde unna. Hun husket. Møtet med en annen, eldre politistasjon. Kalde vegger,uknuselige ruter og bare en madrass å ligge på. Følelsen av å være et helt annen sted. Av å vrenge av seg kroppen og sveve. Ønsket om å slippe unna. Til et helt nytt liv.

Flere dramatiske ting skjer uten at jeg skal røpe hele handlingen her,og vi blir kjent med karakterene i boken både på godt og vondt.Jeg liker de alle sammen både Bo,Wagner,Anne og Ida Marie. Selvfølgelig hovedpersonen selv også som jeg kan røpe hadde en meget pinlig seanse som var som tatt ut av en scene fra sex og singelliv. De fremstår som meget troverdig og jeg kjøper hele greia. Språket er enkelt og forfatteren skriver med både humor og ironi. Dette likte jeg veldig godt og blandingen mellom chick lit og krim fungerte veldig fint for meg, som er stor fan av begge sjangerne så, ja takk begge deler!Når jeg hørte at det var laget en tv serie av disse bøkene var jeg ikke sen om å skaffe meg den, så den ble en del av påskekrimmen min i år. Tv-serien var ok den,men boken var bare så mye bedre og jeg ser frem  til de neste bøkene i denne serien!

Liker du chick-lit og ikke MÅ ha bloddryppende krim så kan dette være boken for deg.

15 thoughts on “Bokanmeldelse: Skjulte feil og mangler av Elsebeth Egholm

1. Fin omtale. Leste Bridget Jones Dagbok før den kom på film og den var veldig morsom. Og har sett filmene flere ganger. Har nok lest flere «Chick lit» bøker uten at jeg klarer å huske de. Ikke liker jeg bloddryppende krim heller. Å finne et barnelik er alvorlig nok i seg selv.