Bokanmeldelse: Bakerens datter av Sarah McCoy

Norsk tittel: Bakerens datter
Forfatter: Sarah McCoy
Oversetter: Jan Chr. Næss
Sideantall: 426
Utgitt: 2012
Utfordring: Bøker lest i 2012

Sarah McCoy er født i Fort Knox,Kentucky, USA. Hun er utdannet journalist og har undervist i skriving ved Old Dominion University. Under oppveksten har hun bodd i Tyskland da faren var offiser i militæret. Nå bor hun sammen med mannen sin i El Paso, Texas. Bakerens datter er forfatterens andre bok. Den første heter The Time It Snowed In Puerto Rico.

GRIPENDE OG SÅRT

Når denne historiske romanen starter befinner vi oss i Garmisch,Tyskland i 1945 og Elsie Schmidt bor og jobber i familiens bakeri sammen med faren Max,moren Luana og storesøsteren Hazel. Som tenåringer flest drømmer hun om å se amerikanske filmer og om å få sitt aller første kyss. Den andre verdenskrig har rast i mange år og siden den høytstående nazioffiseren Josef Hub har bedt den 17 år gamle Elsie om å gifte seg med ham så har familien vært skånet for de aller verste redslene. På selveste julaften banker det på døren til bakeriet og en jødisk gutt på rømmen står utenfor og Elsie forstår at hun setter alle hun elsker i fare om hun slipper gutten inn…

Utenfor lød stemmer som nærmet seg, knasingen av is under fotsåler, hunder som klynket. De var på vei. Elsie tok noen skritt frem, løsnet lenken og halte den iskalde gutten inn i kjøkkenet. Hun lukket døren bak ham. Han var mindre enn han hadde virket da han sto på nazistenes scene, håndleddene var ikke tjukkere enn små mandelkranser, fingrene tynne som vaniljestenger. «Fort,» sa hun. «Du må gjemme deg.» Stemmene ble til rop. Hundene bjeffet. Elsie saumfor kjøkkenet. det var ingen skjulesteder der. Det eneste gjemmestedet hun hadde, var ovenpå,det vesle kottet på rommet hennes, men dit opp ville de aldre rekke i tide. Det fantes bare èn annen mulighet. Elsie åpnet ovnen, som fortsatt var vamt etter dagens bakst.

Deretter blir vi tatt med til nåtiden, 2007 og til El Paso i Texas hvor vi møter journalisten Reba Adams som skal gjøre en artikkel om juleforberedelser for lokalavisen. Hun kommer over et koselig tysk bakeri som er drevet av en eldre kvinne,Elsie og datteren hennes. Reba som selv sliter med ting som har skjedd i barndommen sin og ikke helt vet hva hun vil med hensyn til både forloveden sin Riki og hva hun vil med livet sitt ,forstår ganske så snart at Elsie er tynget av minner fra fortiden og hun blir nysgjerrig på hvem denne hemmelighetsfulle kvinnen egentlig er.

På veggen ved siden av Reba hang et svart-hvitt-fotografi i glass og ramme. ved første øyekast tenkte hun at det måtte være Jane som stod ved siden av en eldre kvinne-kanskje Elsie. Men det var noe med klærne som ikke stemte. Den unge kvinnen hadde en lang kappe over en hvit kjole, og det lyse håret var bundet opp i en knute. Den eldre kvinnen ved siden av henne var ikledd en tradisjonell tysk kjole, en dirndl, brodert med noe som så ut til å være prestekrager. Hun foldet hendene foran seg og stirret ydmykt inn i kameraet, mens den yngre kvinnen løftet den ene skulderen og smilte bredt med et litt nedlatende glimt i øynene overfor fotografen.

«Det er min Oma og mor- julen 1944,» sa Jane

Det oppstår ganske snart et nært og godt vennskap mellom Elsie,datteren Jane og Reba og etterhvert som Elsie sin historie blir rullet opp, begynner Reba å åpne seg for sine to nye venninner og hun forteller dem ting selv ikke søsteren eller moren vet om en gang.

Annet hver kapittel er viet til Garmisch,Tyskland mot slutten av andre verdenskrig men også helt tilbake til 1938 og det er disse kapitlene som er sterkest  å lese om og som jeg likte best.Vi får et nært og godt innblikk hvordan det var å leve under krigen med stadig redsel og frykt.Det blir påbudt for alle unge jenter å være medlem i Bund Deutscher Mädel (BDM)en nasjonalsosialistisk ungdomsorganisasjon, noe Elsie hater og hun ba om å få jobbe i bakeriet i stedet. Når forloveden til Hazel blir drept og hun er høygravid blir hun tvunget inn i lebensborn programmet (tysk for «livskilde»)hvor hun senere føder flere barn. Jeg måtte google lebensborn og det  var ganske hårreisende å lese om hvordan de skulle sikre utviklingen av den ariske rasen, og at det fantes mange slike lebensborn her i Norge også.
Det var sårt  og opprivende å lese om lille Tobias som i flere måneder levde i en luke inne i veggen på soverommet til Elsie og levde av den lille maten hun kunne avse, han måtte være helt stille for at ingen skulle vite at han var der. De utvikler et nært vennskap og Elsie blir mer og mer bestemt på at hun skal gjøre alt i sin makt for å holde i sikkerhet.
Jeg fikk virkelig sansen for Elsie Schmidt fra første stund,for hun lot seg aldri skremme og hun hadde et pågangsmot som det står stor respekt av og hun gir aldri opp. Hun fremstår som en varm og omsorgsfull person både som veldig ung og som gammel dame.

Boken tar opp en litt uventet problemstilling i forhold til ulovlig immigrering fra Mexio når vi blir litt bedre kjent med Reba sin forlovede,Riki  Chavez  som jobber som agent  i Grensepatruljen. Menn,kvinner og barn fra Mexico,El Salvador og Columbia betaler folk massevis av penger for å få dem fraktet over til  USA. Det oppstår en hendelse som får katastrofale følger og som sliter på Riki som føler  at det er hans skyld at det gikk så galt.

De ble som en familie,Elsie,datteren Jane, Reba og Riki, de fikk trøst og stor støtte fra hverandre og snart skal de oppdage at en er nødt til å finne frem evnen til å tilgi for å kunne komme seg videre i livet.
Elsie for valg som hun tok som ung, og i forhold til sin egen far. Reba for morens mange unnskyldninger og løgner for hva som egentlig skjedde med faren da han døde.

Forfatteren skriver så levende at det er som en er tilstede i bakeriet tilbake i Tyskland så vel som i El Paso. Det er som en kan kjenne at det river i nesen og en kan kjenne de deilige duftene av herlige bakverk spre seg i rommet. Jeg kan kjenne duften av  tre slag Kuchen (hasselnøtt-,kirsebærost og kanelkaker) mandelstenger med honning, og det er ikke til å unngå å bli sulten.
Forfatteren klarer på mesterlig vis å sjonglere kapitlene fra fortid og nåtid, og historien blir flettet sammen til en vakker,sår og til tider hjerteskjærende fortelling.

9 thoughts on “Bokanmeldelse: Bakerens datter av Sarah McCoy

1. For en fantastisk bokomtale!! Denne vil jeg også ha 😉 Når det gjelder revolveromtalene mine er de kjempe snedige å ty til når jeg vet at jeg bør skrive om en bok jeg har lest, men ikke har anledning til å skrive en lang bokomtale! Det er bare å stjele ideen, som jeg forøvrig selv har stjålet hos svenske Sara Pepparkaka 🙂

2. Veldig fin bokomtale du skrev:) Jeg har sett denne boken på biblioteket, men har ikke lest den enda selv:) Ser veldig spennende ut og en bok jeg absolutt vil like:)

3. Tusen takk for det Anette:) Dette er en bok jeg tror du vil like godt. Tusen takk for tips, tror kanskje at jeg stjeler den ideen der litt for jeg har jo en del bøker som jeg leste i fjor og som jeg har lyst til å skrive noen ord om, i hvert fall de som jeg har fått av forlagene.

4. Andre verdenskrig dukker i en eller annen form, opp i forferdelig mange bøker. Jeg har tenkt mange ganger at jeg godt kan lese noe annet, men det er vanskelig å styre unna. Denne her høres veldig gøy ut, så den er notert.
    Så du den norske filmen om lebensbarn som gikk for et års tid siden «To liv»?

5. Nei,den filmen har jeg ikke sett så tusen takk for tips. Selv har jeg ikke lest så mange bøker som har andre verdens krig som bakteppet, men godt mulig det finnes mange bøker med dette tema.

6. Med den fremsiden får jeg forventninger til innholdet, og ettersom jeg leser en krim fra tiden etter verdenskrigen kan det være greit med en bok som omhandler en helt annen del av konflikten. Spesielt når historien tar tilbakeblikk som i «Bakerens datter» – jeg fikk veldig lyst til å lese denne romanen 🙂