Bokanmeldelse: Historien om fru Berg av Ingvild H Rishøi

Tittel: Historien om fru Berg
Forfatter: Ingvild H.Rishøi
Sideantall: 119
Utgitt: 2011
Utfordring:100 bøker på 1 år, 12 novellesamlinger på 12 måneder.

Ingvild H Rishøi er født i 1978 og er en norsk forfatter. Hun er oppvokst på Kjelsås i Oslo men bor i Groruddalen. Hun er utdannet journalist. Hun skriver noveller og barnebøker. Andre novellesamlinger er La stå  som ble valgt til hovedbok i Bokklubbens nye bøker høsten  2007.Dette var aller første gang en novellesamling utgitt av en debutant ble valgt som hovedbok. Historien om fru Berg ble nominert til Brageprisen og undommens kritiker pris.

Denne samlingen inneholder fem noveller som tar for seg temaer som omsorgssvikt, om hvordan det er å ikke passe inn, om å være synsk og se tegn. Om hvordan små hendelser i livet kan følge deg resten av livet.

Først ut er tittelnovellen Historien om fru Berg og skulle det være noen tvil, fru Berg er altså hamsteren til lille Emilie som er hovedpersonen i denne novellen. Foreldrene er skilt og Emilie bor sammen med pappa og storesøster Line. Hamsteren fikk Emilie av moren sin til bursdagen og den skal være hos moren og hun har lovet at hun skal passe på den, gi den mat og vann, men det er bare det at moren er slett ikke alltid å flink til å holde ting hun har lovet. Dette er en vakker men samtidig så skjør fortelling og jeg fikk vondt inni meg når jeg leste. Det er fælt å høre om barn som ikke blir godt nok ivaretatt av foreldrene sine.
Trylle bort et menneske er andre novelle ut og handler om en storesøsters tilbakeblikk på livet sammen med lillesøsteren, som ofte er syk som liten og som aldri blir noe sterk senere i livet heller. Et helt liv fortelles på få sider i denne korte novellen og det er fortellerkunst å klare det på den utmerkede måten som forfatteren gjør her. Denne novellen likte jeg veldig godt.
The Life and death of Janis Joplin er den tredje novellen ut og handler om en jente som streber etter å passe inn,hun er prikk lik Janis Joplin og når hun får høre dette faller liksom tingene på plass. Hun får seg en jobb i stedet for å gå på skolen og her møter hun en som heter David og han leser for henne. Novellen inneholder også noen strofer av noen av sangene til Janis Joplin. Dette var vel den av novellene i samlingen jeg likte minst, eller den grep meg ikke på samme måte som de andre, til tross for at det er et vondt tema som blir tatt opp her også,men jeg heller mot at det var meg og ikke novellen, så den tar jeg på min kappe. Så det så!
Det som lyser er nest siste novelle ut og blir fortalt av lille Marius som blir vitne til at storebroren Richard forandrer seg for plutselig vil ikke Richard være med broren mer, ikke lære ham nye ting. Richard sliter med psykiske problemer og novellen tar for seg savnet og sviket  Marius føler som følge av dette. En novelle som grep meg veldig.
Jentene mine er den siste novellen og er den lengste i samlingen. Den blir fortalt av Daniel, en ung mann  som treffer Solveig en dag han sitter utenfor et kjøpesenter, og han bare vet at han ikke kan slippe henne av syne. De blir et par og senere blir de foreldre til to jenter. Etter den siste fødselen sliter Solveig med fødsels depresjon og dette sliter naturlig nok på Daniel også. En dag blir han og datteren Linn invitert inn til en eldre dame som heter Liv og hun har barnebarnet Katja boende hos seg og hun var det totale motsetningen til Solveig…
Dette er Daniel sin historie hvor han snakker til den eldste datteren for å fortelle henne hva som skjedde før alt gikk helt galt. En veldig godt skrevet novelle og her skjedde det mye. Dette ble uten tvil en av favorittene mine.

Her kommer en liten smakebit fra tittelnovellen:

Ting som er hvite. Kjøleskapet er hvitt. Nattkjolen min er hvit, og før jeg sovner, blir jeg hvit i huet, nei, nå må jeg åpne øynene, en,to,tre, nattkjolen min er hvit. Det er noe som faller og faller. Da dunker panna mi inn mot ruta.

Og når jeg åpner øynene, er det annerledes.  Det er snøen, den har kommet. Den legger seg forsiktig. Oppå alt.

Så gresset blir helt hvitt.

Og grusen blir helt hvit.

Og hvit er den peneste fargen.

Kort oppsummert er dette en kjempefin samling og forfatteren skriver veldig godt  og jeg liker den måten forfatteren fanger opp de små øyeblikkene i livene våre som kan forandre oss for resten av livet. Disse novellene gjorde inntrykk på meg og jeg kunne ikke unngå å bli berørt av dem. Jeg håper forfatteren har mange flere noveller på lager for jeg vil ha mer, mye mer! Joda, først skal jeg få lest La stå! Men jeg har ikke tenkt å stoppe der!

3 thoughts on “Bokanmeldelse: Historien om fru Berg av Ingvild H Rishøi

1. Skaffet meg boken på mammutsalget – har lenge hatt lyst til å lese den : ) Gleder meg desto mer nå til å ta fatt på boken etter å ha lest den gode omtalen din : )

Ha en fin påske!