Bokanmeldelse:Magellans kors av Roar Sørensen

Tittel: Magellans kors
Forfatter: Roar Sørensen
Format: Ebok
Sideantall: 245
Utgitt(denne utgave): 2012
Utfordring: 100 bøker på 1 år, Ebook challenge 2013

Roar Sørensen er født i 1960 i Bergen og er en norsk forfatter,oversetter og journalist. Han er mest kjent for sine oversettelser av Robert Ludlum sine spenningsbøker. Han debuterte som forfatter med boken Dvergen og isfuglen i 1986. Magellans Kors er hans første krimroman. Han har tidligere vært en aktiv sjakkspiller.  Han flyttet til Filippinene i 1995 hvor han har bodd siden.

I denne romaner blir vi kjent med  Stein Inge Olsen eller STINGO som han blir kalt. Etter at karrieren i Oslo-politiet og ekteskapet gikk ad undas som følge av at sønnen Jørgen døde, velger Stingo å flytte til Filippinene og bosette seg der. Det er kun piller og alkohol som betyr noe for  Stingo og han bor i et mildt sagt falleferdig hus sammen med dyrene sine. En natt mens han prøver å ta livet sitt banker det på døren og utenfor står Whisky, en dame som han ble kjent med noen dager tidligere.
Hun er på flukt og søker ly hos Stingo og han må hjelpe henne. Da det blir klart at de som er etter henne vet hvor hun er og når de skyter inn vinduene må de prøve å flykte,men under flukten blir hun truffet og rett før hun døde kommer det frem at de som er etter henne har planer om å sprenge presidenten i landet. Og hun får Stingo til å love å ta vare på den syke sønnen hennes,Darwin.

Han ristet på hodet. Der hadde han sannelig fått noe å spekulere over. For det var også en ting han hadde lært og erfart i de tretten årene i politiet: Folk sa mye rart på dødsleiet. De bablet,sludret og skrek. De gråt,siklet og mumlet. Men èn ting hadde de felles: De løy aldri.

Dette fører til at Stingo igjen får behov for politikunnskapene sine og sammen med Finn Aslaksen, en tidligere journalist i Aftenposten vikler de seg inn i et stadig mer komplisert og noe forvirrende mysterium som etterhvert fører til at Stingo blir Filipinenes mest ettersøkte mann, blant annet for flere drap. Han må tåle en god del tortur men han er ikke den som gir seg selv når det ser som mørkest ut.

«Du har mye å lære om Asia,Stingo. her er det bare penger og makt som teller. De rike er skikkelige,anstendige og respekterte til det motsatte er bevist. Helst i retten.»

Vi får et innblikk i hvordan systemet kan være i et mildt sagt råttent og korrupt land og det er aldri godt å vite hvem en kan stole på. Jeg likte godt den røffe karakteren Stingo og selve språket  i boken men når det kommer til plottet blir det  litt vel  mange steder, navn(og kallenavn) og forbindelser å holde styr på og det blir til tider forvirrende snarere enn oppklarende.Dette trekker noe ned, men når det er sagt så er Stingo en karakter som er vel verd å få med seg og drivet i boken er bra og det er aldri et kjedelig øyeblikk. Det var morsomt med en spenningsroman fra en kultur så fjern fra vår egen og det merkes at forfatteren er kjent med landet handlingen er lagt til. Nå ser jeg frem til å treffe Stingo igjen i Smertens aveny som lå i postkassen min her om dagen.

Les forøvrig Geir sin fabelaktive omtale av boken her.

8 thoughts on “Bokanmeldelse:Magellans kors av Roar Sørensen

1. Jeg har også forberedt meg på Smertens aveny med å lese Magellans kors først. Jeg syntes språket var veldig morsomt i begynnelsen, og koste meg, til tross for de dystre omgivelsene. Enig med deg at det ble litt mye å holde rede på mot slutten, men det gjør ikke at jeg ikke skal hive meg over neste bok snart.