Bokanmeldelse:Sommerfugl i lenker av Zinat Pirzadeh

Norsk tittel: Sommerfugl i lenker
Forfatter: Zinat Pirzadeh
Norsk oversetter: Kjell Jørgen Holbye
Sideantall: 292
Utgitt: 2012
Utfordring:100 bøker på 1 år, OTS

Zinat Pirzadeh er født i Iran i 1967 og er en iransk-svensk komiker,skuespiller og forfatter. Hun kom til Sverige i 1991. Hun har tidligere jobbet i eldreomsorgen, vært i modellbransjen og jobbet som skolerådgiver. Hun har skrevet en rekke tekster for både radio og aviser. Hun debuterte som forfatter i 2003 med diktsamlingen Sånger om Ra. Sommerfugl i lenker er hennes debutroman.

STERK & GRIPENDE OPPVEKSTROMAN

Dette er en sterk og til tider brutal roman om oppvekst i Iran hvor man møter mye tvang og stengsler mens en helst skulle sett at man var fri som en sommerfugl til å kunne spre sine vinger slik en selv vil.
Her blir vi kjent med Shirin og hennes familie og venner i Zadrabad, familien er velstående og Shirin lever et godt liv og mangler ingenting under oppveksten. Allerede som liten viser Shirin at hun er en jente med meget sterke meninger og hun blir forgudet av faren. Hun får til og med være med faren til steder hvor ingen kvinne før henne har fått lov å sette sin fot.Hun har også et godt forhold til mormoren sin som hun forguder.

«Takk,snille mormor»,sa jeg og kjente at jeg var grepet av stundens alvor.
«Vet du,Shirin,det vil komme en dag da du blir stor og føler deg sterk, sterk nok til å klare hva som helst. Selv om folk vil ha oss til å tro at vi kvinner ikke kan klare oss uten menn, er det nøyaktig motsatt,det er de som ikke greier seg uten oss.»
Jeg visste ikke hva jeg skulle svare, jeg visste så lite om hva som ville bli forventet av meg som kvinne.

Det aller kjekkeste hun vet er å være med kameraten sin,Emad  og sammen finner de på mye fantestreker. Men så er det slik at når de kommer opp i en viss alder så har ikke jenter og gutter lov å være venner lengre,men dette er regler som Shirin ikke alltid er så flink å følge…

Det er ikke bare det at Shirin vokser til at det blir mye endringer for henne, med revolusjonen som kom til Iran hvor Sjahen blir styrtet og Khomeini kommer til makten gjør at hele landets befolkning går en heller usikker fremtid i møte og vi blir vitne til at et land gjennomgår enorme endringer, til det verre.

Romanen veksler mellom nåtid og fortid med hovedvekt på fortid og vi blir med helt tilbake til når Shirins farfar,Elias,flyktet fra Ukraina til Iran og giftet seg med landsbyens høyeste kvinne og ble værende. Nåtiden blir også fortalt av Shirin men en kan tydelig merke på språket i disse scenene at det er den voksne Shirin som forteller om vanskelige valg og hva som gjør at hun bestemmer seg for de valgene hun etter hvert tar og hva konsekvensene av disse blir.

DATTEREN MIN JAMRER seg i søvne, og jeg legger henne til brystet. Stryker de myke,dunete kinnene og synger for å roe henne ned. Hva gjør vi ikke for våre barn. For deg,min lille, kan jeg holde ut alle verdens prøvelser, trosse min redsel og legge endeløse mil under mine føtter. Jeg vet at det er akkurat dette jeg må gjøre for deg nå. Føler alle mødre det på samme måte? Kunne min mor ofret seg selv for min skyld, selv om hennes kjærlighet aldri var uttalt? Når så jeg noen gang et virkelig bevis på at hun elsket meg? Kanskje var vi aldri nærmere hverandre, moren min og jeg, enn den gangen da jeg avslørte henne, så hennes hemmelige rom.

Som jeg har nevnt før så er dette en sterk roman og til tider er det brutale og grusomme ting som skjer, og dette er dessverre ting som skjer i virkeligheten og jeg kan nevne steining til døde, æresdrap, voldtekt, tvangsekteskap. Tragediene står i kø og til tider ble jeg ganske så hissig når jeg leste og det kom noen gloser som overhodet ikke egner seg «på trykk» her på bloggen og jeg ble opprørt av at kvinner  har så få om noen rettigheter i det hele tatt. Forfatteren skriver romanen med et forholdsvis enkelt språk uten at det gjør noe som helst for inntrykket jeg fikk av boken. Det er meget interessant å lese og lære om andre kulturer så fjernt fra vår egen. Boken tar også opp tema som kjærlighet og da særlig forholdet mellom mor og datter. Dette vil jeg tro er en bok i samme gate som «Drageløperen» og «Tusen strålende soler». Ser frem til neste bok i serien for jeg har lyst til å bli enda mer kjent med Shirin!

Her er et lengre intervju med forfatteren hvor hun forteller blant annet om denne boken, som er den første i en planlagt triologi.

4 kommentarer om “Bokanmeldelse:Sommerfugl i lenker av Zinat Pirzadeh

1. Ååååå, for en lekker header du har fått!! Den likte jeg, altså 🙂 Og boken høres ut som den virkelig tar tak i deg mens du leser! Flott omtale, klem fra Anette 🙂