Bokanmeldelse :NORD-KOREA,Ni år på flukt fra helvete av Eunsun Kim

Norsk oversetter: Mette I Gudevold
Format: Ebok
Sideantall: 96
Utgitt(på norsk): 2013
Utfordring:100 bøker på 1 år,Ebook-challenge
Kilde:Leseeksemplar

Eunsun Kim kommer fra landsbyen Eundeok i Nord-korea  og er født i 1986. Når hun er 11 år rømmer hun,moren og storesøsteren til Sør- korea. Forfatteren er i dag en 26 år gammel glad og fri jente. Hennes flukt fra helvetet i Nord-Korea, til en trygg og fri fremtid i sør, har gitt henne en makeløs innstilling til livet.
I dag bor hun i Seoul hvor hun studerer barne- og ungdomspsykologi.

HJERTESKJÆRENDE DOKUMENTAR

I denne dokumentaren møter vi Eunsun,storesøsteren Keumsun og moren deres. De bodde i en landsby som heter Eundeok som ligger i provinsen Nord-Hamgyong i Nord-Korea, forfatteren har valgt å fortelle om sin reise til friheten for å gi de tusenvis av mennesker som hver eneste dag prøver og krysse grensen for å unnslippe sult og et sant helvete, en stemme. For henne er det viktig at de som er igjen ikke blir glemt.Slik starter Eunsun sin historie:

I nesten en uke var jeg alene i den lille iskalde leiligheten vår i Eundeok, landsbyen der jeg er født, som ligger i Nord -Korea. Foreldrene mine har solgt alle møblene våre for å skaffe penger til mat. Det eneste som sto igjen, var salongbordet og et skap. Gulvbelegget var også borte, og jeg sov rett på betonggolvet, på en slags seng av gamle klær som var lagt oppå hverandre. På de nakne veggene hang det bare to inntammede bilder ved siden av hverandre. Det ene var av vår «evige president», Kim Li-Sung, og det andre var av general Kim Jong- il, etterfølgeren hans. Begge to stirret på meg. Men å selge disse portrettene ville ha vært å begå en stir synd. Det var en synd som ble straffet med døden.
Det var dunkelt, men jeg klarte likevel å lese det jeg skrev. Det var ikke lenger strøm  i leiligheten, dessuten hadde vi ikke hatt pærer på veldig lenge. Natten listet seg forsiktig på denne ettermiddagen i desember. Det var ikke lenger noen varme i leiligheten, men jeg merket  knapt kulden for jeg hadde nesten ingen krefter igjen. I flere dager hadde jeg ikke hatt noe å spise,og jeg kom til å dø av sult. Derfor begynte jeg å skrive testamentet mitt. Jeg er elleve år gammel.

Det blir hungersnød i Nord-Korea etter  kommuniststatenes fall, og da særlig Sovjetunionen, for Nord-Korea var avhengig av økonomisk bistand derifra. Menneskene blir lurt til å tro at de bor i det beste landet i hele verden, og folket er totalt avskjermet fra omverden.Internett og tv-kanaler fra utlandet er strengt forbudt så de har ingen mulighet til å skaffe seg informasjon om hva som egentlig skjer i resten av verden og de forstår ikke omfanget av sin ulykke.Veldig mange mennesker dør av sult. Etter Kim Li-Sungs død i 1994 overtar sønnen Kim Jong il og han viderefører farens ideologi om «selvberging» men innfører samtidig sin egen ideologi «militæret først» og dermed ble landets ressurser fremdeles prioritert i retning militæret og partieliten.

En stund etter at faren døde av sult bestemmer moren seg for at hun vil flykte med de to døtrene sine i et forsøk på å skaffe dem et bedre liv et annet sted. Det skulle bli begynnelsen på en flukt som skal vare i hele ni år før de kan føle seg helt trygge. De klarer å flykte til Kina men blir oppdaget og blir sendt tilbake til Nord-Korea hvor de ble satt i fangeleir. På en eller annen måte finner de styrke til å prøve igjen og klarer atter en gang å krysse grensen til Kina, hvor de som papirløse flyktninger lever i stadig redsel for å bli oppdaget, og de må jobbe som slaver.
Innimellom så de seg nødt til å stjele for å skaffe seg mat,for til å begynne med brukte de altfor mye energi for å samle sammen kvister i skogen som de solgte som ved  på markedet.De ble etterhvert utsatt for menneskehandel og måtte jobbe som slaver.

Boken er kort, og forsåvidt lettlest,men likevel har jeg brukt tid på denne for det er rystende lesing, det er rått og hjerteløst men samtidig så er det en utrolig fascinerende historie om hvordan man kan finne styrke til å overleve rett og slett når det ser som mørkest ut. For et pågangsmot disse menneskene har, de lot seg aldri knekke. Det var til tider veldig spennende lesing hvor jeg ikke klarte å legge fra meg boken for jeg måtte jo finne ut hvordan det gikk med dem til slutt. Tror dette er en viktig bok både for folket som bor igjen i Nord-Korea under det totalitære regime som herjer der, men også for oss slik at vi kan prøve å forstå. Skal du lese en dokumentar i år, så vil jeg anbefale deg å lese denne.

7 thoughts on “Bokanmeldelse :NORD-KOREA,Ni år på flukt fra helvete av Eunsun Kim

1. Denne boka står på leselista mi! Og den skal leses de nærmeste månendene! Nord-Korea står mitt hjerte nært, og det som skjer der er så utrolig hjerteskjærende! Husker jeg så en film fra et barnehjem i hovedstaden der, og som barnehagene her, hadde de ulike avdelingene sine kjennemerker. Mens barna her går i tusseladd, troll, maur og blekksprut, så var avdelingene der borte Håndgranat, maskingevær og tanks. jeg visste ikke om jeg skulle le eller gråte da jeg så det …
    Takk for at du er med å sette forkus på Nord-korea!
    Klem Pia

2. Det er helt grusomt at et helt folkeslag skal lide under slike forhold som dette og med det du sier her så forsterker bare det Eunsun sier i boken sin, at folket vet ikke bedre og de har heller ingen som helst forutsetning for de blir jo fostret opp med at slik er det, de vet ikke om annet. Dette er nok en bok som du bør få med deg, Pia! Ha en fin lørdag.
    Klem Beathe

3. Hei! Jeg har nettopp lest denne boken, og jeg syntes den var skikkelig spennende og klarte ikke å legge den i fra meg. Har du noen tips til noen lignende bøker som har noen likhetstrekk med denne? 🙂 På forhånd, takk!