Bokanmeldelse: Hudløs og naken av Linda Skogseide

Tittel: Hudløs og naken
Forfatter: Linda Skogseide
Sideantall: 154
Utgitt: 2012

Forfatter Linda Skogseide er født i 1972 i Bergen og oppvokst i Loddefjord.  Hun har litteraturfaglig bakgrunn fra Norsk forfatterutviklings skriveskole,samt Kunst og kraftverk skriveskole.
Hudløs og naken er andre bok i en slags trilogi som tar opp blant annet rusproblematikk,utroskap og kjærlighet.

I Hudløs og naken treffer vi Line og Ove,og vi følger dem fra de møttes for første gang og 15 år fremover. Det ble kjærlighet ved første blikk for dem begge to og det tok ikke lang tid før han solgte leiligheten sin på Laksevåg og flyttet inn i huset hennes. Livet kunne ikke vært bedre for noen av dem. Begge var i fast jobb og all fritid benyttet de sammen. Ved flere anledninger stusset Line litt over oppførselen til Ove, men skjenket det ikke noen videre tanke, til hun kom hjem fra jobb en dag og fant ham med et skudd i armen.

Line jobbet kveldsvakt, stengte butikken klokken 23, så det var sent da hun låste seg inn i huset den kvelden. Skulle bli godt med mat og en god natts søvn. Da hun var kommet innenfor døren ble hun stående og lytte. Hun hørte lav banning fra kjøkkenet, og spisset ørene og ble stående og lytte.Hva var dette for noe? Hun hørte to mannsstemmer. Den ene tilhørte Ove. Line listet seg bort til døråpningen. Synet som møtte henne, ga henne sjokk. Hun ble stående som forsteinet. Der ved kjøkkenbenken , sto kjæresten hennes, med en sprøyte i overarmen. Mannen som var der satte den på ham. Ove var sterkt sløvet i blikket, og enset ikke Line som var kommet til.

En slik opplevelse ville jeg tro skulle skremme vettet at de fleste, men Line fortsetter forholdet til Ove og det skal bli stadig verre. De får også to jenter etter hvert og tingene går sin vante gang i årevis. Ove er og blir en narkoman selv om han er nykter innimellom.
Det slår meg at denne boken er veldig lik den første for det er akkurat samme handlingen,jente møter gutt og blir forelsket. Så viser det seg at gutten er narkoman, gjør mye grusomt mot henne og jenten sliter mellom fornuft og følelser og hvor kjærligheten alltid vinner. Det skal bare blikk og noen lovord til fra gutten så er jenten blidgjort igjen, så lett som det og det er etter både voldtekt og overgrep. Det blir for naivt.
Line fremstår som en sterk person som holder familien sammen til tross for den uvissheten hun må leve med for hun vet aldri når Ove ramler utpå igjen og forholdet deres er som en  berg -og -dalbane,men til hvilken pris? De to jentene deres lider også under disse forholdene og får en vond barndom på grunn av farens rusmisbruk. Men for meg blir  Line en svak person som ikke er sterk nok til å sette foten ned og si at nok er nok. Boken tok en litt uventet og trist vending og jeg måtte ta til tårene, men bortsett fra det så ble det litt som med den første boken,at jeg ble oppgitt over hvor naiv det går an å være.Dette er en lettlest bok og den er kort, og jeg stusser litt over bruken av dikt og kopier av sangtekster, disse tok litt plass i boken og kanskje en heller kunne gått i dybden om hvorfor Ove var blitt narkoman i stedet?Eller gått litt mer i dybden på hva det vil si å ha en narkoman i nær familie,for det er ingen tvil om at familien blir veldig påvirket av dette og det er et viktig tema å ta opp, helt klart!

2 thoughts on “Bokanmeldelse: Hudløs og naken av Linda Skogseide

1. Et forferdelig tema, jeg klarer ikke sette meg inn i hvordan mennesker som har sånne problemer kan ha det. Av og til er det ok at bøker er korte og raske å lese 🙂