Bokanmeldelse : Når du minst venter det av Carole Matthews

Sideantall:448
Inngår i : Bag of fun
Utgitt:2012 (Denne utgaven)

Carole Matthews er en britisk forfatter som har skrevet 21 bøker og flere av dem har vært nominert til flere ulike priser.
Hun har tidligere jobbet som sekretær og i butikk. Hun bor i milton keynes like utenfor London. Hun har en egen nettside som du finner her.

EN HERLIG KJÆRLIGHETSHISTORIE

Når du minst venter det handler om single Janie Johnson som bor sammen med den noe aggressive katten Archibald i det lille huset Little Cottage i en liten landsby som heter Nashley og ligger midt mellom Buckingham og metropolen Milton Keynes. Hun jobber i en frisørsalong og er vel ikke helt fornøyd med tilværelsen selv om hun har en meget god venn i naboen Mike,en fraskilt kar som ikke vet hva godt han skal gjøre for Janie. Mrs.Silverton,en av kundene til Janie har nettopp vært i Masai Mara i Kenya og snakker så varmt om turen og etter at Janie traff på eksen sin Paul som forteller at han skal gifte seg finner hun ut at det er på tide å gjøre noe med livet sitt og dermed bestemmer hun seg for å ta turen til Masai Mara hun også, på en gruppereise.
På turen treffer hun Dominic Lemasolai Ole Nangon,en vaskekte masai-kriger på to meter og de finner snart tonen.Er dette bare en liten ført eller kan det være Dominic hun har ventet på hele livet?
Etter hjemkomsten til england klarer ikke Janie å fungere skikkelig for savnet etter Dominic er stort til tross for at de ikke har tilbringt all verden med tid sammen og hun bestemmer seg for å reise ned igjen i julen til vennenes store forbauselse. Kan virkelig dette forholdet vare, en masai-kriger som er vant til heller kummerlige kår og en skikkelig byjente som er vant med alle fasiliteter som finnes? Eller får Janie øynene opp for den herlige naboen Mike?

Jeg åpner døren, og Archie snor seg mellom bena mine og mjauer ynkelig. Men ikke la deg lure av det nusselige ansiktet. Katten min kunne bitt av deg armen om den fikk det for seg. Det er veldig få av dem som kommer inn gjennom døren som ikke mister en bit av seg selv. Det beste han vet er å ligge på lur øverst på kjøkkenskapene og så kaste seg ned på skulderen til intetanende gjester og  sette tennene i nakken på dem. Jeg tror han må ha vært en vampyr i et tidligere liv,eller at han trener på å bli det.

Det er ingen tvil om at Carole Matthews er en av mine største favoritter når det kommer til feelgoodbøker og jeg ble som flere av dere har fått med dere overlykkelig når jeg kom over denne boken på Rema av alle steder. Jeg liker den lune og humoristiske måten Carole skriver på og denne ble intet unntak selv om den ikke ble en av favoritt for det ble den ikke. Det er det flere ting jeg reagerte litt på med denne boken, noe som for meg virker meget usannsynlig for om du er på en blind-date som ikke blir det helt store så kan du komme seg unna den med en unnskyldning om at formen ikke er helt bra, du trenger ikke krype ut av et lite vindu på dametoalettet for å havne i armene på et lesbisk ektepar,selv omjeg må innrømme at det må ha sett litt komisk ut.Den andre tingen jeg reagerte på kan jeg ikke fortelle noe om her for da må jeg fortelle for mye av hva som skjer mot slutten av boken og det blir ødeleggende for de som har lyst til å lese denne. Men jeg tilgir Carole for dette for det var en helt herlig kjærlighetshistorie selv om jeg egentlig ville hatt et helt annet utfall til slutt. Men den katten til Janie var jammen meg ikke helt god,men han kommer seg til slutt så mye kan jeg si. Så har du lyst å lese om Janie`s fantastiske reiser til kenya og vil du vite hvem hun ender opp med til slutt vil jeg anbefale deg å lese boken. Hakuna matata!

11 thoughts on “Bokanmeldelse : Når du minst venter det av Carole Matthews