Bokanmeldelse : Kirsebærsnø av Ingelin Røssland

Tittel:Kirsebærsnø
Forfatter:Ingelin Røssland
Sideantall:200
Utgitt:2012
Kilde:Leseeksemplar

Forfatter bio

Ingelin Røssland er født i 1976 og er fra Tysnes i Sunnhordland. Hun bor nå i Sverige. Hun er forfatter og journalist. Hun har tidligere skrevet en rekke barne – og ungdomsbøker som hun har høstet flere priser for. Hun deburterte som forfatter i 1998 med ungdomsromanen viss du vil. Hun er videre utdannet skuespiller ved Bergen teaterskole. Kirsebærsnø er hennes første «voksenbok». Hun har også en blogg som jeg såvidt har vært innom men det blir garantert flere besøk, og bloggen finner du her.

EN LITEN PERLE AV EN ROMAN!

I denne perlen av en bok blir vi kjent med Cathrine som er i slutten av trevdeårene, gift med ungdomskjæresten Tom-Ove og mor til tenåringen Jenny. Hun driver også en frisørsalong.  Under den storslagne førtiårsfesten hun har laget til for sin mann går det opp for henne at det er en ubalanse i forholdet til mannen. Hun begynner å småflørte med den nye dyrlegen  i bygden, svenske Alex, i håp om at Tom -Ove skal reagere på det og vise at han bryr seg om henne. Men han bryr seg ikke, når hun ber han opp til dans takker han nei. Men når gamle kjæresten hans, Johanna Charlotte   dukker opp på festen omtrent «tvinger» han henne til en dans. Det er tydelig at det er noe som skurrer i forholdet deres og at han ikke er oppmerksom nok mot henne slik han burde være. Tom-Ove virker grei nok han om enn litt tafatt for meg, men det har kanskje lett for å bli sånn etter mange år, at man ta hverandre litt for gitt.

Kan han ikkje berre koma ut litt? Merka seg at ho er borte. Slita seg laus fra samtalen han er i, koma og leita etter henne. Han skal smila når han finn henne her ute, og så skal dei kyssa, og han skal seie at ho hadde på seg ein ferskenfarga topp den der første kvelden for 22 år sidan, og så skal dei le litt av  at han verkelig hugsa det, og så skal dei kyssa som dei gjorde første gongen, før dei gjekk bak nova og hendene hans famla innunder toppen hennar.

Alex viser veldig interesse for Cathrine og klarer hun å stå i mot, eller kommer hun til å bli utro mot Tom-Ove? En kveld hvisker han henne i ørene:»Jag vill stjäla dig från din man». DÅN sier jeg bare.Forfatteren er veldig flink til å få frem følelsene mellom dem og det er tydelig at Cathrine føler seg som en tenåring igjen når han er i nærheten og at hun hungrer etter å bli sett for den hun er.
 Besta til Cathrine ligger for døden og når hun skriver over huset sitt på Cathrine blir det rabalder i familien. For hadde besta lov til å gjøre det til tross for at det var tre barn der som skulle ha arven etter sin far og hva ville broren hennes Gunnar si til dette? Denne striden fører til at Cathrine sier noe hun ikke burde om svigerinnen sin Joy.

Cathrine brukar lengre tid på å eta, smugkikka på han mellom tuggene. Du får stela meg, det er det ho vil seia, Seia det berre rett ut. Stikka hol på spenninga. Eg vil ha deg, men det går ikkje, eller viss eg ikkje hadde vore gift, så hadde eg vore forelska i deg. Løgn. Ho ville knulla han, men ho vil òg vera gift med Tom Ove. Cathrine vil ha i pose og sekk og ein liten ransel.

Boken  tar også for seg mødre & døtre forhold som kanskje ikke alltid er de beste og det var noe å kjenne seg igjen i både som mor og som datter. Dette er jordnært og vakkert og en blir rett og slett dratt inn i Cathrines verden og selv om det kanskje ikke er helt riktig så satt jeg å heiet på henne og Alex. Boken beskriver også det nære forholdet mellom besta og Cathrine, og en dag ber besta henne om å finne frem en eske med brev fra nattbordskuffen og brenne dem.Det var herlig å lese om det gode forholdet de hadde og det fikk minnene mine fra stundene ved kjøkkenbordet hos min egen mormor  til å komme frem.

Kirsebærtreet har nesten blømt heilt ut. Bløminga er så flyktig. No ligg det meste på bakken.
Ein lett bris gjer at lufta blir fylt av kvite og bleikrosa blomsterblad. Cathrine lukkar auga og lar det snø over seg.

Dette er en herlig perle av en bok, den er lettlest og har et godt språk.
Det er godt driv hele veien og jeg fikk lyst til å «plukka blommor i Hardanger» og besøke Baroniet i Rosendal, som dere har skjønt foregår handlingen i denne perlen i vakre Hardanger. Likte godt coveret og tittelen og innholdet var slett ikke å kimse av det heller, vakkert alt sammen. Skulle det være noe å trekke ned her må være at det ikke kom svar på et par ting som jeg forventet kanskje kom mot slutten av boken uten at jeg vil røpe for dere hva de tingene var….og ja,så syntes jeg at boken kunne godt vært en smule lengre! Mitt første møte med Ingelin Røssland er over, det gikk ikke mange timene å lese den ferdig. Jeg skal garantert ha flere møter med Ingelin og jeg fikk lyst til å lese flere bøker på nynorsk.

12 kommentarer om “Bokanmeldelse : Kirsebærsnø av Ingelin Røssland

1. Dette var en flott anmeldelse, Beathe. Jeg liker spesielt godt at du krydrer det hele med sitater fra boken. Jeg humret litt for meg selv da jeg leste om Cathrine; «Cathrine vil ha i pose og sekk og ein liten ransel.».

Det er ikke nytt, jeg har sagt det før, men jeg vil gjerne lese «Kirsebærsnø» og i tillegg til det vil jeg lese forfatterens ungdomsbøker om «journalistspira og bråkmakaren» Engel Winge.

2. Tusen takk for det,Mari!:-) Ja,hehe..den var morsom den kommentaren, det var mye å kjenne seg igjen i både som tenåringsmor og ellers hverdagslige ting.Tror jeg skal prøve meg på ungdomsbøkene hennes etterhvert også, og det var kjekt å lese nynorsk. Det er noe jeg gjør altfor lite av.

Twitter-bilde

Google+-bilde