Bokanmeldelse : Miss Peregrine og øyas hemmelighet av Ransom Riggs

Forfatter: Ransom Riggs
Oversetter:Torleif Sjøgren-Erichsen
Sideantall:416
Utgitt: 2012 (norsk utgave)
Kilde:Anmeldereksemplar

Forfatter bio

Ransom Riggs er en amerikansk forfatter og filmskaper. Han vokste opp i California og studerte engelsk litteratur ved Kenyon Collage og film ved university of Southern California`s School of Cinema-Telvision. Han samler på gamle fotografier og det var nettopp slik han  fikk ideen om å skrive Miss Peregrine og øyas hemmelighet som er hans første roman.

LITT MAGISK OG EN SMULE SÆRT.

Dette er historien om Jacob som er oppvokst med en bestefar som fortalte merkelige historier både fra barndommen sin på den magiske øyen, hvor han bodde på et barnehjem med en stor fugl som barnevakt og bestyrerinne og fra de gangene han var ute i krigen som voksen mann. Bestefaren viste ham bilder av barna med de spesielle evnene som også bodde på barnehjemmet sammen med han. En jente kunne lage flammer ut av den ene hånden sin, mens en gutt var usynlig. Den magiske øyen ligger utenfor Wales og ligner på et skikkelig kråkeslott. Både Jacob og resten av omverden avskrev disse historiene som det reneste tøv fra en aldrende mann.Når Jacob er 16 år dør bestefaren og når foreldrene bestemmer seg for å selge huset finner Jacob et album når de holder på å rydde ut av huset til bestefaren. Menneskene på bildene kjenner han igjen for dette er bildene bestefaren har vist han utallige ganger. Jacob går til psykolog fordi han sliter etter bestefarens bortgang og det blir bestemt at det beste for Jacob er om han og faren reiser til øya utenfor Wales for å undersøke dette barnehjemmet. Etter  kort tid på øya går det opp for Jacob at bestefaren hadde snakket sant hele tiden for disse barna finnes på ordentlig.

Den øverste halvdelen var et svart-hvittfoto av et tropisk landskap – frodige damer med lang pannelugg og badedrakter av gammel type sto og smilte på en strand. Over bretten sto det «September 1940». Den første og andre dagen i måneden var krysset ut. Jeg følte meg fjern og nummen i hele kroppen. Jeg tenkte på alle de merkelige tingene jeg hadde sett den formiddagen: den underlige og brå vendingen i været,øya som jeg trodde jeg kjente, men som var bebodd av fremmede, hvordan alt omkring meg virket gammelt rent stilmessig, men likevel var  nytt. Alt kunne forklares ved hjelp av kalenderen på veggen.
Tredje september 1940. Men hvordan?

Noe særlig mer enn dette vil jeg ikke avsløre for dette må dere bare oppleve selv, men det er som nevnt i overskriften både magisk og litt sært. Tilsetter du ingredienser som mennesker som forandrer seg til fugler, vetter, hulånder,tidssløyfer og sper dette med gamle mysterier, mord, blod, kjærlighet,underlige barn med rare evner og en hel masse annet så har du oppskriften på en god og litt annerledes lesestund foran deg i sofaen. Fikk litt Harry Potter feeling når jeg leste og historien er veldig godt skrudd sammen, forfatteren har en egen evne til å rive deg med i handlingen og jeg lot meg rive med. Boken har et gjennomført godt og flytende språk, det er lettlest og med godt driv. Det skjer noe hele tiden og selv om boken kanskje er sterkest i begynnelsen så avslutter den i et forrykende tempo hvor det bare er å spenne seg fast til siste ord er lest. Likte godt disse såkalte autentiske bildene som dukket opp underveis og som denne historien er spunnet opp rundt, det er med på å gjøre denne boken litt annerledes og noe sær, men som sagt, jeg likte det. Jeg gleder meg til bok nummer to som forfatteren holder på å skrive og ikke minst til filmen som skal lages. Selv om dette er en bok for barn i alderen 12+ går det helt fint for voksne å lese den.

Her kan du se boktraileren

18 thoughts on “Bokanmeldelse : Miss Peregrine og øyas hemmelighet av Ransom Riggs

1. Bare hyggelig,Ellen hvisker jeg stille tilbake for hemmeligheter skal ikke avsløres før tiden er inne og samtidig så kan jeg hviske deg om en annen bok som er litt i samme gate og det er Samuel Sekel som jeg la ut omtale på tidligere i uken.

2. Denne glemte jeg å føre opp på listen over julegaveønsker! Det er en bok jeg har kommet over i mang en blogg i det siste, uten å ha en klar formening om hva den handler om.

«LITT MAGISK OG EN SMULE SÆRT» – høres perfekt ut! Men jeg var ikke klar over at boken var myntet for barn fra 12 og oppover. Da blir jeg med en gang litt skeptisk, egosentrisk sett altså – men boken skal gies en sjanse!

3. Akkurat det er litt uforståelig på en måte og ikke la deg «skremme» av det for boken er god og kan absolutt leses av voksne!For det er til tider veldig spennende lesing som jeg ikke ville vært foruten.

4. Fin omtale Beathe. Jeg holder på å lese denne nå. Du har rett i den er sær ja. Jeg har kommet litt lenger enn smakebiten din med kalenderen. Jeg gleder meg til å finne ut hva vetter og tidssløyfer er og kanskje møte 'fuglen'? 🙂 Greit du sa det kommer en bok nummer to for det var jeg ikke klar over.

5. Flott anmeldelse Beathe:) Leste boken for en stund siden og jeg likte den kjempegodt. Litt rar, men samtidig var det litt sånn den bare måtte være:) Likte spesielt de litt rare gamle bildene til:)

Ha en flott kveld:)

6. Tusen takk for det,Isabella! Ja, litt rar og sær var den og veldig uvant med disse gamle bildene. Gleder meg til filmen og neste bok,må få med meg historien når jeg først har begynt på den.