Bokanmeldelse: Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen

Forfatter:Jussi Adler-Olsen
Oversetter:Erik krogstad
Sideantall:399
Utgitt:2011 (Dette eksemplar)
Utfordring:100 bøker på 1 år / Off the shelf
Kilde:Kjøpt

Jussi Adler -Olsen er født i 1950 i København. Han har studert medisin,sosiologi, politisk historie og filmvitenskap. Han jobber som forlagsredaktør og oversetter i tillegg til å være forfatter. Han ga ut sin første bok i 1997.

Litt om boken

Den unge, fremadstormene og vakre folketingspolitikeren Merete Lynggaard er sporløst forsvunnet. Mediene kaster seg grådig over historien, og overskriftene antyder alt fra selvmord, en tragisk ulykke og kidnapping til at hun har forsvunnet frivillig. Politiet setter i gang en storstilt etterforskning – uten restultat.
Det er først når den utradisjonelle kriminalinspektøren Carl Mørck får ansvar for Avdeling Q, politiets nyopprettede avdeling for uløste saker av særlig grov karakter, skjer det et avgjørende gjennombrudd i etterforskningen. Og snart er Carl Mørck og assistenten Hafez el-Assad på sporet av en hensynsløs forbryter som, drevet av hat, har lagt en avsindig plan.

Kan Carl og Assad forpurre planen, eller kan de selv bli ofre for den?

DETTE VAR EN SKIKKELIG PAGETURNER!

Hun krafset fingertuppene til blods på de glatte veggene og hamret knyttnevene mot de tykke rutene til all følelse hadde forlatt hendene. Minst ti ganger hadde hun famlet seg frem til ståldøren og kjørt neglene inn i sprekken og revet i den, men døren var ikke å rikke og kanten var skarp. Til slutt, da neglene hadde løsnet, falt hun bakover på det iskalde gulvet og hev tungt etter pusten. Et øyeblikk stirret hun ut i det buldrende mørket med oppspilte øyne og hamrende hjerte, og så skrek hun. Skrek til det kimte for ørene og stemmen sviktet.
Slik starter den første boken av forløpig fire bøker om avdeling Q av Jussi Adler – Olsen og jeg ble bergtatt fra aller første side. Jeg var betatt av forfatteren etter et intervju jeg så med han på tv og nå etter å ha lest en bok er jeg på god vei til å bli forelsket,vel ikke i forfatteren men  i bøkene hans.
Carl Mørck sliter med ettervirkninger etter at han og to andre kolleger ble beskutt på et åsted for en tid tilbake,som endte tragisk da den ene kollegaen døde og den andre ble lam. Han får en ny jobb som leder for en ny avdeling, avdeling Q, som skal ta for seg uløste saker av særlig grov karakter. Det kunne virke som sjefen hans på drapsavdelingen egentlig ville bli kvitt ham. Han får en assistent, Assad,som skal hjelpe han med praktiske ting og gjøremål. Men det skal vise seg at Assad kan langt mer enn å skure gulvene nede i kjelleren hvor de holder til.
Carl Mørck er en gretten og småsur fyr som sjelden eller aldri smiler og kommer stadig med kvasse kommentarer til de han treffer på. Assistenten Assad vet han i grunnen ikke så mye om og han kan virke litt mystisk. De får en rekke mapper med uoppklarte saker  på bordet og de starter med den fem år gamle saken om den unge politikeren Merete Lynggaard som forsvant sporløst på en fergetur.
Parallelt med etterforskningen får vi Merete`s historie i de årene som har gått fra hun ble meldt savnet om våren i 2002   frem til 2007 og de etterforsker saken på nytt.
Plottet i boken er meget bra og jeg ble totalt oppslukt av den utrolig spennende historien, jeg hadde store problemer med å legge boken fra meg, selv bare for et øyeblikk. Det er god driv i fortellingen og det skjer noe hele tiden, og selv om jeg forholdsvis tidlig gjettet riktig på hvem det var som stod bak ugjernngene så var det spennende å være med å nøste opp i trådene sammen med Carl og Assad. Til tross for at dette er en krimbok så var det en god del humor i boken også, da særlig mellom Carl og Assad.

«Hardy! Jeg spurte om Hardy,Asssad! Hva sa han?Leste du opp noen av kopiene dine for ham?»
«Ja. I to og en halv time,men da han sovnet helt.»
«Og så?»
«Ja, han sov.»
Carl sendte en beskjed fra hjernen til hendene om at det fortsatt ikke var tillatt å ta kvelertak på folk.
Assad smilte. «Men jeg skal fra tilbake en annen dag. Sykepleieren sa veldig pent adjø til meg.»
Carl svelget. «Siden du har sånt drag på alle hurpene, kan du få gå opp og smøre sekretærene en gang til.»

Her gjelder det å ha god tid for du blir som sagt helt oppslukt og du må bare lese videre for å finne ut hva som skjer og det blir etterhvert et heseblesende kappløp med tiden. Jussi kan det å skrive krim og jeg gleder meg til å ta fatt på de neste bøkene i serien og ikke minst så gleder jeg meg til filmen kommer! Denne boken anfales på det varmeste for den som liker god krim!

2 thoughts on “Bokanmeldelse: Kvinnen i buret av Jussi Adler-Olsen