Bokanmeldelse – Roser, kyss og døden av Maria Lang

Forfatter: Maria Lang
Oversetter: Peter Grøn
Utgitt: 2012  (1953)
Sideantall :221
Format: Pocket
Kilde: Anmeldereksemplar

Maria Lang eller Dagmar Lange (1914-1991) som hun egentlig het var Sveriges første krimdronning. Hun har i alt skrevet 43 kriminalromaner og hun skrev alle for hånd.De aller fleste bøkene hennes foregår i den fiktive småbyen Skoga som forøvrig har klare likhetstrekk med virkelighetens Nora ( Silke forlag )

EN KOSELIG OG LUN HERREGÅRDSKRIM!

Det jeg husker best fra de merkelige og urolige dagene på Rødbergsbruket, er av en eller annen grunn rosene. Når jeg lukker øynene, kan jeg se dem for meg: Hvite,dyprøde og gullgule, knopper og fullt utsprungne roser som lyser i den grønne hagen, som svømmer i den lave glasskålen på Fredrik Malmers skrivebord og klatrer oppover veggen mot Gabriellas vindu. Fremdeles kan jeg kjenne duften strømme mot meg, og i denne duften er alle de andre minnene gjemt.
Roser.
Kyss.
Og døden.
Slik startet den aller siste boken jeg har lest av det som snart må betegnes som en av mine favoritter blant svenske forfattere, på lik linje med Karin Brunk Holmqvist. Maria Lang har klart å trollbinde meg atter en gang med sin lune, humoristiske og enkle måte å skrive på. Denne gangen får Puck et brev fra Christer Wijk som hun må overbringe til Einar med det samme og det skal vise seg at den evige ungkaren og politimannen endelig har klart å kapre seg en dame. Det er ingen ringere enn disponent Fredrik Malmer`s barnebarn Gabriella Malmer. Nysgjerrigheten deres tar overhånd og de er snart på vei ut til herregården enda de ikke var invitert ut dit til forlovelsesparty før uken etter.
Det er ikke vanskelig å gjette seg til at det skjer saker og ting ute på denne idylliske herregården, og snart blir familiens patriark funnet død. Det blir snart fastslått at han ikke kunne ha lidd en naturlig død til tross for at han hadde problemer med hjertet. Selv om Christer ikke har politimyndighet der ute så bistår han det lokale politiet i etterforskningen og som vanlig er Puck mer enn villig til å bistå sin venn Christer.

– Vil du ikke fortelle meg hvem det var som forsøkte å dytte deg utfor? ba jeg.
De intense blå øynene så tvers gjennom meg.
-Nei, Puck det vil jeg ikke.Ikke ennå. For du skjønner, jeg får det ikke til å passe sammen….det stemmer ikke…..it doesn`t make sense, som din yndlingsdetektiv Hercule Poirot ville ha uttrykt det.

Det er morsomt å følge utviklingen i fortellingen og en trekker  fort konklusjoner om hvem gjerningmannen eller kvinnen kan være, men en kan ikke være helt sikker for som det skal vise seg så er det få eller ingen som har rent mel i posen. Og plutselig går det opp for en at «selvfølgelig er det….» men det er slett ikke sikkert at det stemmer heller.Kan det være den iskalde Helene Malmer som er gift med den heller engstelige og nervøse Otto, eller har den unge Pia noe med bestefarens død å gjøre? Spørsmålene er mange og de blir selvsagt besvart etterhvert som fortellingen skrider frem. Jeg liker godt denne type krim selv om jeg også kan like det mer blodig og ekkelt.Men her blir man så engasjert fra første side og selv om det ikke skjer så altfor mye med det samme så er det nok til at en bare må lese videre for å vite både hva den grublende og snaddesmattene Christer finner ut og hva den godeste Puck har planer om. Jeg må si at jeg liker de to figurene veldig godt og Puck er bare helt herlig med sin Nancy Drew måte å være på.
Det blir sagt at Maria Lang er datidens Camilla Läckberg og da må jeg bare si at jeg gleder meg til å starte på bøkene hennes.
Her som i de to andre bøkene jeg har lest av Lang (En morder lyver ikke alene, Ikke flere mord) så er det Puck som er jeg stemmen i boken. Det er en lettlest, lun og litt humoristisk krimroman og jeg liker at forfatteren gir oss noe å gruble på underveis for deretter å lure oss trill rundt.

Jeg vil rette en takk til forlaget for at de har valgt å utgi disse bøkene på nytt og jeg håper at de har planer om enda flere, om ikke får jeg lese de på svensk for jeg er ikke ferdig med Maria Lang ennå. Om de ikke hadde gitt ut disse så tror ikke jeg at jeg hadde kommet over disse bøkene for dessverre fantes det ikke bøker fra Maria Lang i bokhyllene hjemme hos oss når jeg vokste opp.
Så vil jeg for ordens skyld bare få presisert at jeg gir boken toppkarakter ene og alene på grunn av at jeg likte plottet i boken, liker måten forfatteren skriver på og liker denne type krim. Det har altså ingenting å gjøre med at jeg har mottatt denne boken fra forlaget om det skulle være noen som helst  tvil om det!

15 thoughts on “Bokanmeldelse – Roser, kyss og døden av Maria Lang

1. Jeg har såååå lyst å lese bøkene til Maria Lang og to av dem står i bokhylla. Men siden jeg er litt opptatt av å lese krim i kronologisk rekkefølge har jeg ikke begynt på de jeg har for jeg har de to siste i bokhylla. Jeg leste forresten et utdrag av bok nr. 2 og falt pladask<3.

2. Kjære Beathe! Tusen takk for den utrolig koselige kommentaren hos meg i dag, jeg setter uendelig stor pris på at du titter innom meg hver gang jeg har lagt ut et innlegg :):) Blir helt fengslet av denne flotte bokomtalen og tenker at jeg bare må prøve meg på en av Maria Langs bøker igjen, kanskje jeg finner den samme lesegleden som du har bare jeg er litt standhaftig!? Kjempespennende hvis du prøver deg på «Boktyven» og/eller «Ekstremt høyt og utrolig nært». Om du leser sistnevnte vil du nok skjønne enda bedre hva terningkastet mitt betyr 😉 Megaklem til deg fra meg ❤

3. Hei Anette:-) Tusen takk for kjempekoselig tilbakemelding og det er alltid like kjekt når du legger ut et innlegg og jeg blir alltid i godt humør når jeg besøker bloggen din:-) Skal jammen forsøke meg på disse bøkene og jeg vil anbefale deg å prøve å lese Lang igjen og jeg unner deg den leseglede jeg har når jeg leser de bøkene. Ha en fortsatt fin kveld:-)
    Klem fra Meg:-)

4. Det syns jeg var en god omtale, Beathe! Likte så godt formuleringen din om «den grublende og snaddesmattene Christer» – herlig illustrerende:) Jeg er jo ingen stor krimfan til vanlig, men jeg ble interessert i denne/disse boka/bøkene, for jeg fikk litt Agatha Christie-følelse av beskrivelsen din. Stemmer det eller? Jeg liker nemlig slike klassiske krimgåter med mysterier og spor i teksten leseren selv kan sette sammen til teorier, så om det er et slikt plott skal jeg jammen se om jeg kan få tak i bøkene.

5. Tusen takk for det,koselig å høre og det stemmer det Karen:-) Hun ble regnet som Sveriges Agatha Cristie og dette er klassisk krim. Jeg har falt pldask for disse bøkene. Har ikke lest Agata Cristie selv men har veldig lyst til det etter å ha lest disse. Maria Lang sine bøker har vel litt mer humor enn AC sies det.

6. Leste den nettopp selv for noen dager siden. Dette var en lettlest og koselig bok, jeg er veldig enig i det du skriver i anmeldelsen din. Nå har jeg resevert «En morder lyver ikke alene» på biblioteket, må få med meg de to første også (har så langt bare lest denne, men den gav mersmak!). 🙂

7. Jeg synes også disse bøkene er så fine. Jeg har lest de tre Silke har utgitt, men også alle jeg kunne komme over av bøker som er utgitt før. I morgen venter jeg en haug av dem 🙂
    Det er noe med den nostalgiske romantikken i disse bøkene som treffer meg rett i hjertet 🙂