Bokanmeldelse – Paradis tapt av Birger Baug

Tittel:Paradis tapt
Forfatter:Birger Baug
Sideantall: 334
Utgitt: 2009
Utfordring: 100 bøker på 1 år

Om boken

Et skjelett blir funnet på en ubebodd øy helt ytterst i havgapet langs Helgelandskysten og snart blir det klart at to menn har oppholdt seg på øya Kavlingen nær Vega i lang tid. Saken forblir et mysterium for politiet.

Fem år senere rår det frykt blant de  mest nedkjørte narkomane i Oslos gater, folk dør som fluer av overdoser uten at noen har en forklaring om at det kan være noe galt med stoffet som omsettes på gaten.
Halvor Heming blir kalt tilbake fra ferie på Vega da kollegaen hans  Kristine Holm blir overfalt når hun er ute på et oppdrag uten å ha skaffet seg back up slik hun burde ha gjort. På pulten sin får Halvor Heming servert  en mappe med dystre statistikker hva overdosedødsfall  i Oslos gater angår og han får  sammen med resten av etterforskningsteamet i oppgave å finne årsaken til de høye tallene.
Da det kommer inn en dame på politivakten og lager bråk samtidig som  hun påstår at samboeren hennes har blitt drept kommer saken videre til voldsavsnittet og ved en feil blir hun sendt hjem og da hun  senere samme dag blir funnet knivstukket og drept i sin egen bopel trappes etterforskningen av overdosedødsfallene opp. Ved analyser viser det seg at stoffet er 100% heroin og det betyr at de narkomane får i seg tre ganger så mye som en vanlig dose skulle tilsi.Hvem tar livet av samfunnets aller svakeste på denne måten? Hvem som kan tjene på at disse menneskene forsvinner fra gatene?

Hans Petter,en i etterforskningsteamet hadde forlengst fått ett godt øye til Irene som hadde vist han hvor Lone bodde og som ikke virket så nedkjørt som de andre narkomane hun vanket sammen med, viste seg å være en student som intervjuet de narkomane i forbindelse med en skoleoppgave, eller var hun det? Hvorfor klarte han ikke å få henne ut av hodet? Når Irene forsvinner gjør Hans Petter alt som står i sin makt og mer til for å finne henne.

På Vega har lensmannsbetjent Kåre Olsen bestemt seg for å finne ut mer om det skjelett funnet og omstendighetene rundt de to som hadde bodd på den ubebodde øyen for flere år tilbake.

Noen dagboknotater dukker opp i boken og de er fra en ukjent far som søker kontakt med sin sønn etter morens bortgang noen år tidligere. Sønnen har havnet utpå og blir regnet som en av byens aller svakeste.

Klarer Halvor og teamet hans å nøste opp i alle trådene, og før det er for seint…?

Min mening om boken

Paradis tapt er en velskrevet politikrim med ingredienser av svik, dop, rikdom, makt – og en uendelig farskjærlighet som gjør plottet i boken ekstremt spennende  fra boken starter til siste ord er skrevet. Forfatteren mestrer kunsten å gjøre karakterene i boken troverdig og ekte, og i måten han nøster opp i trådene er absolutt ingenting overlatt til tilfeldighetene. Det er spenning hele veien og når man tror man har funnet ut av det så er det slettens ikke sikkert at det er slik det henger sammen i det hele tatt. Jeg får bare mer og mer sansen for Halvor Heming og teamet hans, og særlig at han for første gang «datt ned i det sorte hullet»og gjør ting som er på grensen til hva man kan tillate seg som en offentlig tjenstemann. Om det skulle være noe å trekke ned så må det være at boken hadde litt for få sider, jeg ville ha mer! Er du ute etter en velskrevet og spennende politikrim så er bøkene til Birger Baug noe du burde titte nærmere på.
Terningkast 6

Om forfatteren

Birger Baug er født i 1969 på Nordby i Ås, han er cand. mag. med fagkretsen statsvitenskap, litteraturvitenskap og journalistikk. Etter å ha vært journalist og vaktsjef i Dagsavisen i sju år, ble han i 2000 informasjonssjef i bistandsorganisasjonen Plan Norge. Bokelskerinnen hadde et intervju med han for en liten stund tilbake og det kan du lese her.

10 thoughts on “Bokanmeldelse – Paradis tapt av Birger Baug

1. Jepp! Den står på listen min også, så jeg hoppet ned til «Min mening om boken» for ikke å vite noenting på forhånd 🙂 Kjekt å se at du likte denne og at den sannsynligvis er like god som «Død Sjel» som er den eneste Baug-boka jeg har lest sålangt.

2. Så flott bokanmeldelse, og ekstra moro at handlingen finner sted i mine hjemtrakter. Det er jo nesten en skam at jeg ikke har lest boken enda 😉 Ønsker deg superflotte påskedager min kjære bloggvenn ❤

3. Tusen takk for det kjære deg:-)Ja,jeg syntes det var ekstra kjekt å lese om og det blir nok enda mer spesielt for deg å lese tenker jeg.Hva venter du på Anette? Løp og kjøp…. hehe..jeg koser meg med siste boken i serien og håper det kommer flere, har virkelig fått sansen altså. En fortsatt god påske til deg også Anette.-) klem