Bokanmeldelse – Granateplene av Sue Monk Kidd & Ann Kidd Taylor

Forlagets omtale
Endelig en ny bok fra Sue Monk Kidd, ikke en roman denne gangen, men en klok og varm bok om mor og datter, på reise sammen – i egne liv og i hverandres. Granateplene er en historie om det skjøre, vakre og ofte kompliserte mor-datter-forholdet. Boken er skrevet i samarbeid med Monk Kidds datter, Ann Kidd Taylor, og boken skildrer to kvinner på ulike stadier i livet – den ene i femtiårene og kanskje med de fineste årene bak seg, den andre i tyveårene og med et helt liv foran seg. Mor og datter legger ut på en reise sammen, til Hellas og Frankrike, og ved å lære om hellige steder, klassiske myter og symboler, forsøker begge å bli trygge på forholdet til seg selv – og til hverandre. Få, om noen, skriver så innsiktstfullt, klokt og generøst om kvinnefellesskap som Sue Monk Kidd. Dette er obligatorisk lesning for alle som har en mor eller en datter.

Fra bokomslaget
Granateplene er en historie om det skjøre, vakre og ofte kompliserte mor-datter-forholdet. Den er skrevet i samarbeid mellom Sue Monk Kidd (forfatteren av Bienes hemmelige liv) og hennes datter, Ann Kidd Taylor. Boken skildrer to kvinner på ulike stadier i livet ? den ene i 50-årene og kanskje med de fineste årene bak seg, den andre i 20-årene og med et helt liv foran seg. Mor og datter legger ut på en reise sammen, til Hellas og Frankrike. Ved å lære om hellige steder, klassiske myter og symboler, forsøker begge å bli trygge på forholdet til seg selv ? og til hverandre. Granateplene er en nydelig, innsiktsfull bok om kvinnefellesskap.

Min mening om boken

Dette er den første boken jeg leser av Sue Monk Kidd og samme dagen som jeg hadde bestilt denne boken leste jeg flere utsagn om denne boken. De var av det negative slaget så dermed var ikke forventningene de helt store når jeg begynte å lese boken. Boken Granateplene tar for seg mor- datter forhold på ett veldig dypt plan og boken er bygget opp som en slags reiseskildring hvor mor og datter skriver hvert sitt kapittel gjennom hele boken, Sue Monk Kidd skriver denne boken sammen med datteren Ann Kidd Taylor.
Boken er som sagt en reisefortelling hvor de forteller om sine reiser til ulike destinasjoner men vel så mye er boken en reiseskildring til deres indre landskap og om å finne sin plass i livet både for datteren som står på terskelen til livet som ligger foran henne,hvilken retning livet hennes skal ta og hvilket yrke skal hun velge?
Men også morens redsel og kamp for å godta at hennes liv slik hun kjenner det vil endres etterhvert som hun blir eldre.Jeg vil gjerne sitere noe fra boken som tar for seg nettopp dette:»Mens Ann og jeg skynder oss av sted langs Avenue du Gènèral Lemonnier for å ta igjen de andre,går det opp for meg hvilket mellomstadium jeg befinner meg i.Den unge kvinnen i meg har snudd seg for å gå,men Den gamle har ikke vist seg.» jeg liker så godt den siste setningen der.
Innimellom ble boken litt kjedelig og monotom, den tok for seg litt for mye av deres besøk i forskjellige templer og det var litt for mye fokus på Maria(den svarte Madonna)men litt artig var det at hun(Sue)fortalte en del i denne boken om hvordan hennes debutroman » Bienes hemmelige liv» ble til. Nå gleder jeg meg til å ta fatt på den. Ellers var deres reiseskildringer grei og jeg fikk lyst til å ta fatt på en slik tur en gang. Grei nok!

Klem Beathe

elisemundal.com

Blomster, Bobler & Bøker